
Deze fijne Alfa Romeo-modellen krijgen uitstel van executie

Het leek erop dat Alfa Romeo definitief afscheid zou nemen van de huidige generatie Giulia en Stelvio, maar de Italianen hebben hun besluit herzien.
Alfa Romeo Giulia en Stelvio
De kogel is door de kerk: de Alfa Romeo Giulia en Stelvio blijven tot 2027 in productie. De reden? De volledig elektrische opvolgers laten langer op zich wachten en de vraag naar benzinemotoren blijkt nog altijd groot. De twee modellen zijn sinds 2015 op de markt. In al die jaren kregen ze slechts lichte updates, maar hun rijbeleving is nog altijd een van de sterkste troeven.
Volgens Jules Tilstone, de Britse topman van Alfa Romeo, is er nog genoeg animo voor auto’s met een benzinemotor: “Tachtig procent van de markt wil nog steeds brandstofmotoren – en de Giulia en Stelvio leveren dat plezier.” Daarom blijven de modellen voorlopig leverbaar met een 198 kW (270 pk) sterke viercilinder. Er is meer goed nieuws: de Quadrifoglio-versies met 2,9-liter V6 keren terug. Die leveren ruim 500 pk en rollen vanaf april 2026 opnieuw van de band in de fabriek in Cassino, Italië.

Nieuwe plannen
Oorspronkelijk zouden de opvolgers volledig elektrisch worden, gebaseerd op het STLA Large-platform van Stellantis. Maar de markt denkt er anders over. De vraag naar dure elektrische auto’s valt tegen en dus gooit Alfa het roer om. De nieuwe generatie krijgt een ‘multi-energie-aanpak’: naast volledig elektrisch komen er ook versies met benzine- of hybrideaandrijving. Het platform biedt ruimte aan serieuze motoren, zoals de 3,0-liter zescilinder Hurricane uit de Dodge Charger Sixpack, of misschien zelfs de Maserati Nettuno V6. Alfa overweegt beide voor toekomstige Quadrifoglio-modellen.

Kleine veranderingen
Tot 2027 blijven de huidige Giulia en Stelvio grotendeels ongewijzigd. Mogelijk krijgen ze een subtiel aangepaste neus om te voldoen aan de nieuwe Europese veiligheidsregels van 2026. Verder kunnen we wat speciale edities verwachten – een slimme manier om liefhebbers iets extra’s te geven én het model nog even vers te houden.
Ondertussen richt Alfa zich op de elektrische Junior en Tonale, die voor meer volume moeten zorgen. Toch noemt Tilstone de Giulia en Stelvio “de juwelen in de kroon” van het merk. Wie nog een échte Alfa wil met benzinemotor, krijgt dus wat extra tijd.
Bekijk ook: Alfa Romeo Giulia & Stelvio (2023) – Fun, maar weinig vernieuwend – REVIEW – AutoRAI TV