
Deze DS N°4 gaat de Duitse concurrentie (ver) voorbij?

Maak kennis met de vernieuwde DS 4, of beter gezegd: DS N°4. Een nieuwe naam, een nieuw gezicht én voor het eerst met keuze uit drie geëlektrificeerde aandrijflijnen. We nemen je mee langs de highlights van deze opvallende Franse hatchback.
Van DS 4 naar DS N°4
Sinds zijn introductie in 2021 zet DS met de DS 4 stevig in op luxe als onderscheidend vermogen. Concurrenten als de Audi A3, BMW 1 Serie en Mercedes-Benz A-Klasse zijn het mikpunt. De Franse hatchback heeft een nieuwe naam gekregen, dat aansluit bij de rest van het nieuwe DS-gamma, waaronder ook de grotere DS N°8.
Nieuw gezicht
Niet alleen zijn naam is volledig nieuw, ook het uiterlijk is flink onder handen genomen. Het front van de DS N°4 is compleet hertekend. De grille is breder en zwart uitgevoerd, met daarin een verlicht DS-logo en kleine led-lichtbalkjes. Opvallend detail: de dagrijverlichting heeft nu een pulserend patroon, dat doet denken aan een hartslag



Aan de achterzijde is het design iets minder ingrijpend aangepast. Wel nieuw: 3D-gegraveerde achterlichten met minder chroomwerk, een zwarte strip over de breedte en nieuwe DS-typografie. 20-inch lichtmetaal maakt het geheel af.

Drie keer geëlektrificeerd
De technische update is ook allesbehalve oppervlakkig. De DS N°4 komt voortaan met drie nieuwe geëlektrificeerde aandrijflijnen. De belangrijkste primeur: voor het eerst is er een volledig elektrische variant. We zetten de aandrijflijnen op een rij:
- E-TENSE (elektrisch)
Een elektromotor met 213 pk en 343 Nm koppel. Actieradius tot 450 kilometer (WLTP), met snelladen tot 120 kW. De 58,3 kWh batterij laad je in een half uur tot 80% op.
- Plug-in hybride (PHEV)
Een systeemvermogen van 225 pk. De 14,6 kWh batterij biedt tot 81 kilometer elektrisch bereik (WLTP).
- Mild hybride (Hybrid)
Een 1,2-liter benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor, samen goed voor 145 pk. In stadsverkeer kun je tot 50% van de tijd elektrisch rijden.

Luxe en technologie
Binnenin blijft DS trouw aan zijn roots: verfijnd, ambachtelijk en origineel. Er zijn fraaie materialen, zoals nappaleder, canvas, alcantara, houten details en parelstiksels. DS legt de lat duidelijk hoger dan de Duitse concurrentie, die steeds meer harde kunststoffen gebruiken in hun interieurs. Hier heerst nog het gevoel van échte luxe.

Het infotainmentsysteem is voorzien van een 10-inch touchscreen en er is een gelaagd digitaal instrumentarium van 10,25 inch met een soort 3D-effect. DS introduceert ChatGPT als slimme assistent: handig om functies te bedienen of gewoon het weer te checken. Voor muziekliefhebbers is er een audiosysteem met 14 speakers en 690 watt.

Hoeveel bagage past erin?
De hoeveelheid bagageruimte verschilt per aandrijflijn. De mild hybride versie biedt het meeste: 430 liter. De plug-in hybride moet het doen met 390 liter, en de volledig elektrische DS N°4 E-TENSE komt uit op 360 liter.

Levering en prijzen
De vernieuwde DS N°4 staat vanaf oktober bij de Nederlandse dealers. De prijzen worden in juni bekendgemaakt. In de tussentijd kun je alvast kennismaken via de video hieronder: