Deze Caterham heeft voor 12.000 euro aan opties, maar welke?
Wat kost zo'n Caterham eigenlijk?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het zal je vast niet ontgaan zijn: recent hebben we gereden in een fonkelnieuwe Caterham Seven 275R. De persdemo van het Britse Caterham is momenteel op toer in Europa en verbleef enkele weken in Nederland. Potentiële kopers konden proefrijden, alsook twee geselecteerde media, waaronder AutoRAI.nl. De geteste Seven 275R is verre van standaard. Sterker nog: de auto heeft voor bijna 12.000 euro aan opties. Maar welke? Die zetten we hier even op een rij, inclusief de prijzen van die opties.
Basisprijs
De basisprijs van een Caterham Seven 275 begint bij 31.095 euro, exclusief de BTW en BPM. In de belastingen kom je in Nederland uit op 48.000 euro. Maar geen enkele Caterham verlaat standaard de fabriek. Ook deze Seven 275R niet.
Powerkit
De Seven 275 is uitgerust met een atmosferische 1,6-liter Ford Sigma-motor, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Het blokje levert standaard 135 pk, in combinatie met 540 kilogram is dat ruimvoldoende vermogen. De 0-100-tijd komt uit op 5,0 seconden en de pk-gewichtsverhouding bedraagt 272 pk per 1.000 kilogram. Toch is deze Seven 275R net even wat sneller. Dat komt door een 310 EU Power Upgrade Kit (1.620 euro). Door die powerkit stijgt het vermogen van de 1.6 Sigma naar 147 pk. En dat voel je.
R Pack
Naast die powerkit heeft deze Seven 275 nog veel meer opties. De auto is bijvoorbeeld uitgerust met het R Pack waardoor de naam wijzigt in Seven 275R. Dit pakket kost 6.000 euro en bestaat uit stoelen met carbonleder, een sperdifferentieel, een anti-roll bar achter, vierpuntsharnassen, 15-inch Orcus-lichtmetaal met Avon ZZS-banden, een lichtgewicht vliegwiel, verstelbare veren en dempers, vloermatten, kofferbakbekleding én carbonleder op de middentunnel. En dan hebben we nog niet alles gehad, want ook een carbon dashboard, een zwarte aluminium startsleutel, bekleding op de binnenpanelen, een 12V-aansluiting en meer. Kortom: je krijgt best veel voor die 6.000 euro.
Van 15- naar 13-inch
Alsof dat alles nog niet genoeg is, heeft deze Seven 275R nog meer. Caterham heeft bijvoorbeeld die 15-inch lichtmetalen wielen vervangen door 13-inch Apollo-wielen met Avon ZZS-banden (290 euro). Verder heeft deze Caterham de volgende opties…
Carbonleder kofferbakafdekking – 110 euro
Geventileerde remschijven vóór met vier zuigers per cilinder: 795 euro
Trackday roll over bar – 350 euro
Volledig bekleed interieur – 140 euro
Verlaagde bodem – 495 euro
Koolstofvezel wielschermen – 460 euro
LED-dagrijverlichting – 930 euro
Nardo Grey lakwerk – 895 euro
Driedelige striping – 395 euro
In kleur gespoten ‘7’ in de grille – 90 euro
In kleur gespoten roll bar – 395 euro
In kleur gespoten chassis – 500 euro
Koolstofvezel achterschermen – 1.000 euro
Geborduurd ‘7’-embleem in hoofdsteunen – 300 euro
Nardo Grey-kleurig dashboard – 400 euro
Voorruit – 1.485 euro
Armsteunen – 150 euro
Vierpunts raceharnas voor beide stoelen – 485 euro
Quick-release stuurkolom – 235 euro
Momo stuurwiel afgewerkt met suède – 175 euro
Eindprijs
Tel je al die zaken bij elkaar op, dan kom je uit op een eindprijs van 11.695 euro. Onder de streep ontstaat een prijs van 48.790 euro, exclusief belastingen. Wil je deze Caterham op Nederlands kenteken zetten, dan ontstaat er door de BTW en BPM een eindprijs van 62.000 euro. Niet goedkoop dus, maar wel ontzettend leuk! En mocht je denken dat een Caterham Seven niet gewild is: de wachttijd op een nieuwe Caterham bedraagt 19 maanden!