Deze BMW 8 Serie is niet wat het lijkt
Iets met een stekker...
Deze BMW 8 Serie brengt ons even terug naar de jaren 90. Een tijd waarin alles groter, sneller en extremer moest. Zo ook bij BMW, waar het topmodel van de 8 Serie een dikke twaalfcilinder kreeg. Een motor waar tegenwoordig mening milieuactivist heel erg slecht van slaapt, maar een petrolhead juist van gaat kwijlen. Is deze specifieke 8 Serie dan de gulden middenweg?
GT uit de jaren 90
De E31 BMW 8 Serie was de super coupé van BMW uit de jaren 90. BMW betrad met deze auto een voor hun nieuw segment. Het segment met onder andere de Mercedes-Benz SL, de luxueuze coupé van de grootste concurrent. Bij de presentatie van de 8 Serie op de IAA in Frankfurt in 1989 maakte de auto veel indruk. Zo veel indruk, dat er op de beurs al 5.000 stuks besteld waren. Dat had ook deels te maken met het front van de auto, dat toch wel deed denken aan die van de legendarische BMW M1.
De 8 Serie was gestroomlijnd, had klapkoplampen en was bepakt met state-of-the-art elektronica, zoals meesturende achterwielen, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en elektronische demping. Tegenwoordig niet meer zo speciaal, toen des te meer. Het topmodel was de 850 CSi, met een heuse 5,6-liter grote twaalfcilinder die 380 pk naar de achterwielen stuurde en gekoppeld was aan een handgeschakelde zesbak. Een M8 is er helaas nooit gekomen van deze generatie. Wel waren er tammere motoren beschikbaar in de E31 BMW 8 Serie en wel in de vorm van een V8. Deze was leverbaar met 218 pk of met 286 pk en er was keuze uit een handbak en een automaat.
Elektrisch?
De V8 brengt ons bij de 8-serie van dit verhaal. Dat was namelijk de motor die onder de motorkap lag. ‘Lag’ inderdaad, want deze 8-serie heeft een heuse motorswap ondergaan. In deze auto ligt namelijk de motor van een *tromgeroffel* Tesla Model S! De eigenaar, Damien Maguire, heeft van zijn 840Ci een EV gemaakt en misschien wel een van de tofste ooit. Stiekem zien we dit liever dan de nieuwe elektrische BMW’s. Het is overigens niet de eerste keer dat Damien, elektrotechnicus van beroep, een bestaande BMW omtovert tot elektrische auto. Hij deed het al eerder met een E46 3 Serie, E39 5 Serie en een ‘Bangle Butt’ 7 Serie.
Aanpassingen
Als basis voor zijn project kocht Damian een BMW 840Ci in een niet al te beste conditie, maar goed genoeg voor zijn project. De V8 ging eruit en na wat verschillende elektromotoren getest te hebben, ging uiteindelijk de Tesla elektromotor erin. Samen met het accupakket van een Vauxhaull Ampera – in Europa bekend als Opel. Het was nog een hele klus om de Tesla-unit te laten werken met niet-Tesla onderdelen en om te zorgen dat alles überhaupt in de 8 Serie paste. Hiervoor moest onder meer het subframe aangepast worden, evenals de ophanging. Ook zou de standaard aandrijfas niet bestand zijn tegen het aantal Nm’s en die werd dus vervangen door een steviger exemplaar.
Op kleine details na zie je aan het exterieur niet dat het gaat om een EV. Datzelfde geldt voor het interieur. Alleen de twee schakelaars en de uit een E60 M5 afkomstige versnellingspook zijn indicaties dat deze BMW 8 Serie niet meer helemaal standaard is. Opladen kan met originele 10 kW Tesla-aansluiting, die verwerkt is achter de oude tankdop. Een alternatief is de later toegevoegde snellaadaansluiting, die op de plek zit waar vroeger de uitlaat hing. De specs van de auto: 80 km actieradius, sprint naar de 100 in 3,4 seconden, gewicht van 1.710 kg, +/- 400 pk en 1.000+ Nm. Trouwens, wat zou de CEO van BMW van dit project vinden? Wij vinden het in ieder geval te gek.
Bron: Speedhunters