Derde generatie Audi Q5: focus ligt op plug-in hybride
Staat op het nieuwe Premium Platform Combustion (PPC)
Dit is hem dan, de derde generatie Audi Q5. De SUV staat als een van de eerste Audi-modellen op het nieuwe Premium Platform Combustion (PPC), net als de Audi A5. Dit platform biedt ondersteuning aan verschillende aandrijflijnen. De focus in Nederland ligt op de plug-in hybride variant.
Praktischer en handiger
De nieuwe Audi Q5 is volgens de fabrikant handiger en praktischer dan voorheen. De driezits achterbank is verschuif- en kantelbaar om extra bagageruimte te creëren. Met geheel neergeklapte achterbank is een laadvolume tot 1.473 liter beschikbaar. De afdekking van de bagageruimte is nu op te bergen in een speciaal compartiment onder de vloer. Onder de centrale armsteun voorin bevindt zich nu een ruimer opbergvak. Daarnaast zijn er voor- en achterin diverse USB-C-aansluitingen, optioneel met een (snel)laadcapaciteit tot 100 W.
Veel displays in nieuwe Audi Q5
In het interieur van de Audi Q5 bespeuren we verder de Audi virtual cockpit (11,9 inch) en Audi MMI Display met oled-technologie (14,5 inch). Deze ‘digital stage’ is uit te breiden met een 10,9-inch display met privacy mode voor de voorpassagier. Die kan bijvoorbeeld films kijken zonder daarbij de bestuurder af te leiden. Een head-up display is ook verkrijgbaar.
Extra stil
Zaken als een geluiddempende voorruit en extra geluidsisolatie moeten de Audi Q5 bijzonder stil maken. Audi gebruikt hoogwaardige, zacht aanvoelende duurzame materialen. Zo zijn de luxe bekledingsmaterialen Kaskade en Dinamica gemaakt van gerecycled polyester en/of resttextiel.
Android Automotive OS
Het nieuwe E3 1.2 elektronicaplatform is de spil van het digitale interieur. Hierbij is ook een spraakassistent inbegrepen, die dankzij AI (Artificial Intelligence) zelflerend is en door gebruik dus steeds beter kan inspelen op wensen van de inzittenden. De AI-functie wordt weergeven via een avatar op het centrale display of het head-up display. Het infotainmentsysteem maakt gebruik van Android Automotive OS, dat over-the-air updates mogelijk maakt. Externe apps zijn verkrijgbaar in de store, die is geïntegreerd in de MMI. Optioneel is een Bang & Olufsen Premium Sound System (685 Watt) met zestien speakers en Vehicle Noise Compensation leverbaar.
Projectieverlichting
De Audi Q5 maakt ook gebruik van slimme verlichting. Een noviteit aan de achterzijde is het projectielicht in de achterspoiler dat bij remmen een graphic op de achterruit projecteert en zo de oppervlakte van de remverlichting aanzienlijk vergroot. De 3D-achterlichten kunnen ook communiceren met andere voertuigen en de infrastructuur (car-to-X). Als de auto meldingen over bijvoorbeeld ongevallen ontvangt, waarschuwen de achterlichten achteropkomend verkeer met een herkenbare signatuur. De waarschuwingsfunctie voor het te dicht naderen van de auto is ook inbegrepen Uiteraard maakt de geavanceerde lichttechnologie zowel vóór als achter individuele, dynamische lichtdesigns mogelijk.
Onderstel Audi Q5 2025
Standaard beschikt de nieuwe Audi Q5 over een onderstel met stalen veren. Een sportonderstel is optioneel. De Frequency Selective Damping en de dynamische afstemming van de vooras dragen bij aan het optimaal absorberen van dempingskrachten, vooral op slecht wegdek. Op een strakke ondergrond maakt dit systeem het mogelijk om een hoge dempingskracht te realiseren. Daarmee zijn bijvoorbeeld rijstrookwisselingen op de snelweg met maximale stabiliteit uit te voeren. Optioneel is luchtvering met Adaptive Damper Control leverbaar. Hiermee wordt de spreiding tussen hoogstaand comfort en optimale dynamiek nog breder. Een verder verfijnde Progressive Steering-stuurinrichting is standaard op elke nieuwe Audi Q5. Voor de nieuwe Q5 zijn (gestroomlijnde) lichtmetalen velgen beschikbaar die in grootte variëren van 17 tot en met 21 inch.
Rijhulpsystemen
De nieuwe Audi Q5 is standaard uitgerust met een parkeerhulp, cruise control met snelheidsbegrenzer, Lane Departure Warning, Efficiency Assistent en vermoeidheidsassistent. Met speciale assistentiepakketten is het aantal rijhulpsystemen verder uit te breiden. Denk daarbij aan een adaptieve remassistent plus en Active Front Assist. In dat laatste komen vier functies samen: Front Emergency Brake Assist, Evasion Assist, Turn Assist en Front Cross Traffic Assist. Ook een cruise control die gebruik maakt van verkeerstekenherkenning, Park Assist plus en Rear Turn Assist zijn leverbaar.
Productie en marktintroductie
De productie van de nieuwe Audi Q5 vindt opnieuw plaats in Mexico. De Nederlandse prijzen van de nieuwe Audi Q5 volgen eind 2024. Begin 2025 is de nieuwe Q5 te bestellen. De levering start dan medio 2025. Rond dat jaar volgt er ook een plug-in hybride aandrijflijn. Audi maakt informatie over alle aandrijflijnen binnenkort bekend.