(VIDEO) De XBus en Evetta zijn twee vrolijke nieuwkomers (2023) – AutoRAI TV
In 2023 naar Nederland
Steeds meer steden willen hun deur op slot doen voor bedrijfswagens met een traditionele verbrandingsmotor. Dat is lastig voor de transportsector, die sterk leunt op dieselbusjes. De sector moet snel schakelen en om die reden duiken er ineens overal fabrikanten van volledig elektrische bedrijfsauto’s op. Het Duitse ElectricBrands introduceert de XBus en Evetta, twee vrolijke voertuigen, die straks nog wél de stad in mogen.
Vrolijke voertuigen
Bedrijfswagens hebben vaak een wat neutraal en zakelijk uiterlijk, maar op de IAA Transportation – een vakbeurs in Hannover voor de Europese transportsector – kwamen we twee voertuigen tegen waar we direct vrolijk van werden: de XBus en Evetta. Beide voertuigen zijn van het Duitse bedrijf ElectricBrands en komen in 2023 op de Nederlandse markt.
Modulair
De Xbus heeft wat weg van de Volkswagen T2 en T3, maar is ultramodern. Hij is niet alleen volledig elektrisch, hij is ook modulair. Dat wil zeggen dat je hem helemaal naar wens kunt aanpassen. Niet alleen tijdens het samenstellen op de website, maar ook als hij bij je voor de deur staat. Tenminste, je moet dan even naar de dealer en daar kun je hem omtoveren naar een cabriolet, terreinauto, bakwagen, stationwagon, pick-up, panelvan of een kampeerbus.
Lekker groen
De XBus is lekker compact en dus ideaal voor pakketbezorgers in de stad. Hij mag tot 750 kg vervoeren. Zonder accu weegt het busje zelf maar zo’n 450 tot 600 kg, extreem licht dus. De XBus is namelijk gemaakt van uit lichtgewicht materialen zoals natuurlijke vezels, composieten, aluminium, staal, hout en recycleerbare kunststoffen. Dat maakt hem lekker groen, want de bus is voor 98%-99% recyclebaar. Daardoor is hij volgens het merk al na 10.000 km ‘groener’ dan een soortgelijke bus op benzine of diesel. Een conventionele elektrische auto is volgens XBus pas na ongeveer 40.000 kilometer duurzaam. Zonnefolies op het dak versterken het duurzame karakter van de vrolijke bus en zorgen voor wat ‘gratis’ kilometers.
Vermogen
De XBus heeft net als de Lightyear 0 uit Nederland in elk wiel een geïntegreerde elektromotor. Daardoor is er sprake van vierwielaandrijving. Hoeveel pk’s de motoren samen produceren is niet bekend, maar elke afzonderlijke motor heeft een piekkoppel van ongeveer 300 Nm. Het totale koppel komt dus uit op een stevige 1.200 Nm. De topsnelheid is wel bekend: 100 km/u. De accu heeft een maximale capaciteit van 45 kWh en zorgt voor een actieradius van zo’n 200 kilometer.
Evetta
Op de stand van ElectricBrands kwamen we ook de Evetta tegen. Een soort moderne reïncarnatie van de Isetta, de iconische ‘bubblecar’ uit de jaren ’50. Net als het origineel dient de hele voorzijde van de Evetta als voordeur. De aandrijving is uiteraard elektrisch. Op een volle accu moet een actieradius van 240 kilometer mogelijk zijn. De topsnelheid ligt op 90 km/u, dus je hebt een rijbewijs B nodig om hem te mogen besturen. Ook dit voortuig is geschikt voor pakketbezorgers, er bestaat namelijk een Cargo-variant. In de video vertellen we je meer over deze twee opvallende bedrijfsauto’s.