De toekomstplannen van Nissan: Townstar Combi, Interstar, Formule E en elektrische Qashqai, Juke en Leaf
Alle plannen op een rij
2024 staat voor de deur. Een mooi moment om eens de plannen van autobouwer Nissan op een rij te zetten. Van nieuwe modellen tot Formule E, wat heeft het merk de komende tijd in petto voor ons?
Nissan investeert
Nissan investeert de komende tijd volop in elektrische modellen en met name in de fabriek in Sunderland. In de zogeheten EV36Zero-hub in Sunderland moeten in de toekomst drie nieuwe elektrische modellen van de band rollen. Er komen daarvoor drie gigafabrieken. Het merk trekt flink de portemonnee en investeert maar liefst 3 miljard pond om de Sunderland-fabriek klaar te maken voor de nieuwe modellen. Dat is goed nieuws voor de 7.000 Britse werknemers van Nissan en de 30.000 banen die deel uitmaken van de toeleveringsketen. Het transformatieproject omvat niet alleen toekomstige volledig elektrische versies van de Juke en Nissans vlaggenschip, de Qashqai. Nissan bevestigt ook dat het derde model dat gepland staat voor productie in het Verenigd Koninkrijk de nieuwste generatie Leaf zal zijn.
Drie nieuwe elektrische modellen
Deze drie nieuwe elektrische modellen vertegenwoordigen de toekomst voor de modellen die momenteel in de Nissan-fabriek in Sunderland worden geproduceerd, de Nissan Qashqai, Nissan Juke en Nissan Leaf. De drie toekomstige modellen worden geïnspireerd op drie volledig elektrische conceptmodellen waarvan er onlangs twee zijn onthuld op de Japan Mobility Show. Het gaat om de Nissan Hyper Urban Concept (volledig elektrische crossover), de Nissan Hyper Punk Concept (een volledig elektrische compacte crossover) en de Nissan Chill-Out Concept uit 2021. Verwacht overigens niet dat de drie modellen dit jaar al in de showroom staan. Meer informatie over de drie modellen, inclusief modelnamen, specificaties en lanceringsdata, maakt Nissan op een later moment bekend.
Townstar Combi
In de zomer van 2023 reden we voor het eerst met de Nissan Townstar: een volledig elektrische bedrijfswagen van Nissan. We waren onder de indruk van de rijeigenschappen van deze nieuwkomer. Compacte bedrijfsauto’s zijn meestal karig aangekleed, lawaaierig en spartaans. De Townstar deed ons juist vooral denken aan een normale gezinsauto. Hij is lekker comfortabel en voorzien van alle gemakken. Maar als gezin heb je natuurlijk weinig aan de Townstar. Hij biedt maar twee zitplaatsen. Maar daar komt verandering in. In de eerste helft van 2023 – wij gokken ergens in de zomer – introduceren de Japanners de Townstar Combi: een personenversie van de Townstar. Deze versie krijgt een tweede zitrij – en biedt dus plaats aan vijf personen. Veel info geeft het merk nu nog niet vrij: maar dat hij er komt is zeker.
Interstar
Bedrijven die iets groters dan de Townstar zoeken, kunnen kiezen voor de Interstar. Deze gigantische bus is al jaren op de markt, maar binnen een aantal weken onthullen de Japanners de nieuwe Interstar. We gokken dat je hem ergens in de zomer of het najaar voor het eerst op de weg zal zien. Veel informatie geeft het merk nog niet vrij. Maar aangezien het model onderhuids de techniek deelt met de nieuwe Renault Master – die wij onlangs voor het eerst mochten ontmoeten – gokken we dat de elektrische variant zo’n 400 kilometer ver komt dankzij een 87 kWh-accupakket en zo’n 180 kilometer met een 40 kWh-accu. Dieselen kan bij Renault met 130, 150 en 170 pk, maar of Nissan een dieselversie gaat leveren durven we nog niet te zeggen. We hebben wel vast een teaservideo voor je:
Formule E
Ook dit jaar staat het raceteam van het Japanse merk weer aan de start van een nieuw Formule E-seizoen. De voorbereidingen voor het tiende Formule E-seizoen zijn voor Nissan al in volle gang. Tegelijkertijd zit het team midden in een verhuizing. Het Nissan Formule E-team heeft het hoofdkantoor in Le Mans verlaten – de thuisbasis van het raceteam sinds het begin van seizoen 5 – en neemt intrek in een revolutionaire faciliteit in het hart van ViryChâtillon, gelegen ten zuiden van Parijs. Dit jaar bezoekt de Formule E voor het eerst Japan, met de Tokyo E-Prix op 30 maart 2024. Nissan is als enige Japanse fabrikant actief in de Formule E en wil hier natuurlijk de overwinning pakken. Voor het seizoen 2023/24 keert Oliver Rowland terug bij het Nissan Formule E Team. De ervaren coureur krijgt een stoeltje naast de veelbelovende nieuwkomer Sacha Fenestraz, die een sterk debuutseizoen achter de rug heeft.