Wist je dat: Een stationwagen vermomt als muscle car
De Pontiac Firebird Kammback; het beste van twee werelden?
Het begrip ‘shooting brake’ betekent niet schietende remmen. Nee, shooting brakes waren stationwagenvarianten van sportauto’s. Dat is misschien wat kort door de bocht, maar vroeger konden diverse bedrijven jouw sportauto ombouwen naar een stationwagen. Diverse Aston Martin’s en Ferrari’s kregen op die manier extra ruimte. In Amerika probeerde Pontiac het zelf, met deze creatie tot gevolg. Maak kennis met de Pontiac Firebird Kammback.
Walter Kamm
Kammback is eigenlijk een vreemde benaming voor een Amerikaanse auto. De term Kammback vindt dan ook zijn oorsprong in Duitsland. Daar ontwikkelde de Duitse aerodynamicist Walter Kamm de zongenoemde Kammback. Dat is een designkenmerk bij auto’s waarbij de achterkant kaarsrecht afloopt. Bekende voorbeelden hiervan zijn de Ford Mustang, Ferrari 250 GTO en Ford GT40.
Amerikaanse kracht, Italiaans design
Een kammback is dus een designkenmerk, maar een shooting brake is toch echt wat anders. Pontiac kwam met het idee om de twee te combineren en nam niemand minder dan Pininfarina in de arm voor het project. De Italiaanse designstudio verlengde het dak en voorzag de Firebird van twee extra zijruiten en een vaste achteruit. Hoe berg je dan je bagage op? Ook daar hadden de Italianen een antwoord op. Beide ramen aan weerszijde van de auto waren namelijk te openen! Op die manier kreeg je perfecte toegang tot een grote kofferbak!
Lang gewacht, nooit gekomen
Het was overigens niet de eerste keer dat General Motors (de eigenaar van Pontiac) speelde met het idee van een ruime sportauto. In de jaren vijftig kwam het bedrijf al met de Chevrolet Corvette Nomad. Je raad het al: een stationwagen op basis van de Corvette. Later moest ook de Chevrolet Camaro eraan geloven. Ook de concurrenten bij Ford zaten niet stil. Diverse prototypes op basis van de Mustang passeerden de revue, maar helaas ging geen enkele versie in productie.
De comeback van de kammback
Vandaag de dag zijn er weinig sportauto’s die ruimte en rijbeleving combineren. BMW kwam in de jaren negentig met de BMW Z3 M Coupé en bij Smart kreeg de Roadster Coupé een extra grote achterruit. In Amerika is gelukkig nog wel een bedrijf dat jouw Corvette kan voorzien van een echte kammback. Callaway levert daar sinds vorig jaar de Corvette Aerowagon. Wij hopen stiekem dat er meer fabrikanten volgen. Wat ons betreft is zo’n sportwagen met ruimte het beste van twee werelden.