De nieuwe BMW X5
BMW komt woorden tekort om te omschrijven hoe efficiënt de nieuwe generatie X5 is. Het is ook niet vreemd dat dit onderwerp uitgebreid wordt behandeld, want dankzij het zogenoemde ‘CO2-onvriendelijke karakter’ zit de full-size SUV aardig in het verdomhoekje. De geheel nieuwe BMW X5 maakt een einde aan alle vooroordelen.
Speciale Aero Blades die de luchtweerstand verminderen, een 90 kilo lager voertuiggewicht, een speciale ECO Pro-functie en een viercilinder dieselmotor zijn slechts enkele noviteiten die ervoor zorgen dat de nieuwe X5 in verhouding helemaal niet zo veel brandstof verbruikt. Dat laatste geldt vooral voor de nieuwe sDrive25d met een vermogen van 160 kW (218 pk). Dit is de eerste BMW X5 met een viercilinder dieselmotor én achterwielaandrijving. De CO2-emissie bedraagt slechts 149 g/km. Dat komt overeen met een verbruik van 5,6 l/100 km! Ruimer interieur Qua design is de X5 nu veel meer in lijn met de X1 en de X3. Vooral van opzij vertoont de X5 veel overeenkomsten met de X3. De voorkant is wel lekker opvallend met die enorme nieren en die superfelle koplampen met led-verlichting. Volgens BMW biedt het interieur meer ruimte dan zijn voorganger, terwijl de buitenmaten nauwelijks zijn toegenomen. Dankzij het nieuwe dashboard en de slimme indeling hebben inzittenden meer zitruimte en de inhoud van de bagageruimte groeide met 30 liter tot 650 liter (1.870 liter met neergeklapte achterbank). Tegen een meerprijs is de X5 uitgevoerd met zeven zitplaatsen. xDrive De nieuwe BMW X5 arriveert op 16 november bij de Nederlandse dealers. Kopers hebben dan de keuze uit drie motorvarianten. Dieselen kan met de xDrive30d met 190 kW (258 pk) en de M50d M Performance met een vermogen van 280 kW (381 pk). De xDrive50i wordt aangedreven door een nieuwe V8-benzinemotor met 330 kW (450 pk). Maar er is meer… In een later stadium worden, behalve de eerder genoemde BMW X5 sDrive25d, ook de xDrive25d, de xDrive40d en de xDrive35i aan het gamma toegevoegd. Welke versie ook wordt gekozen, alle uitvoeringen voldoen aan de Euro 6-emissienorm van september 2014 en alle versies zijn standaard uitgerust met een achttrapsautomaat. Andere noviteiten Uiteraard is de nieuwe X5 voorzien van de modernste snufjes. Denk aan de in twee delen te openen achterklep, het Driving Experience Control met drie rijmodi (Comfort, Sport, Sport+ en ECO Pro), een 10,25-inch instrumentendisplay en een compleet scala aan veiligheids- en communicatiesystemen onder de noemer BMW ConnectedDrive. Ook nieuw is de automatische inparkeerhulp BMW Parking Assistant, evenals de Traffic Jam Assistant die bij het rijden in de file tot een snelheid van 40 km/u automatisch accelereert, remt en stuurt.