Nieuwe Audi A6 en S6 onthuld!
Tot ruim 750 km actieradius, snelladen tot maximaal 270 kW
Audi trekt het doek van de volledig nieuwe Audi A6 e-tron. Vooral op gebied van elektrische aandrijving en snelladen worden grote stappen gezet: ook echt lange afstanden afleggen met een EV is voortaan prima mogelijk.
Na de Audi A6 e-tron Concept uit 2021 en de Audi A6 Avant e-tron Concept uit 2022 maken we nu eindelijk kennis met de productieversie van de nieuwe generatie Audi A6. De nieuwe A6 is altijd volledig elektrisch aangedreven en blijft daarom A6 heten. Dit in tegenstelling tot de Audi A4, waarbij de nieuwe modelgeneratie vanwege het behoud van brandstofmotoren voortaan Audi A5 heet.
Hoewel het misschien iets te ver gaat om te zeggen dat beide conceptcars ongewijzigd in productie zijn gegaan, lijkt de uiteindelijke Audi A6 er wel erg op. Waar de nieuwe A5 ietwat druk oogt, kiest men voor de A6 voor een strak en opgeruimd design. Standaard rolt de nieuwe A6 al op flinke 19-inch wielen, optioneel behoren ook 20- en 21-inch exemplaren tot de mogelijkheden. Dankzij een aerodynamisch design van zowel wielen als carrosserie bedraagt het luchtweerstandscoëfficiënt van de A6 Sportback slechts 0,21 (A6 Avant: 0,24). Daarmee is de Sportback de meest aerodynamische Audi ooit!
Audi A6 kan communiceren met zijn achterlichten
Enigszins afhankelijk van de uitvoering is de nieuwe Audi A6 voorzien van full-led- en/of oled-verlichting. Het interessante van die laatste is dat je naar wens kunt wisselen tussen verschillende lichtdesigns. Ook hebben de achterlichten een functie voor car-to-x-communicatie. Zo kan de auto met symbolen of zelfs animaties achteropkomend verkeer waarschuwen voor een gevaarlijke situatie. “Een waarschuwingsfunctie voor verkeer dat te dicht nadert” klinkt alsof je zelfs bumperklevers terecht kunt wijzen. Deze video over de Audi Q6 e-tron geeft een indruk van de nieuwe achterlichttechnologie.
Digitaal podium voor de inzittenden
In het interieur vinden we de nieuwste versie van Audi’s Virtual Cockpit, bestaande uit een 11,9-inch digitaal instrumentarium en een 14,5-inch touchscreen voor het infotainment. Samen vormen die een licht rond de bestuurder gebogen geheel. Optioneel heeft de voorpassagier een eigen 10,9-inch touchscreen. Dit noemt Audi het ‘digital stage’-concept, een digitaal podium voor de technologieën aan boord. Naast bediening via aanraking behoren ook spraakcommando’s tot de mogelijkheden. Een geïntegreerde ChatGPT-functie staat klaar voor al je vragen. Optioneel wordt het head-up display gecombineerd met augmented reality, bijvoorbeeld voor navigatie-aanwijzingen die als het ware op de weg zelf staan.
Voor de rest biedt het interieur wat je van een nieuwe Audi A6 verwacht: mooie en zacht aanvoelende materialen. Het optionele vierzone klimaatsysteem zorgt niet alleen voor een prettige temperatuur, maar filtert ook de lucht en zorgt zelfs voor een lekker geurtje. Het optionele panoramadak is in vier gradaties te dimmen met elektrisch aangestuurde vloeibare kristallen. Interieurmaten zijn nog niet bekend, maar achterin de Sportback moet al zo’n 500 liter bagage passen.
Motoren en aandrijving nieuwe Audi A6 en S6
De nieuwe Audi A6 wordt geïntroduceerd als e-tron Performance en als extra sportieve Audi S6. De Performance heeft een systeemvermogen van 270 kW (367 pk), dat volledig wordt losgelaten op de achterwielen. De 100 km/u is in 5,4 seconden bereikt en de topsnelheid ligt op 210 km/u.
Is dat nog niet snel genoeg, dan is er de Audi S6 met Quattro-vierwielaandrijving (met nadruk op de achterwielen) en een systeemvermogen van 370 kW (503 pk). Met Launch Control is er zelfs een tijdelijk piekvermogen van 405 kW (551 pk). Dan wordt de 100 km/u al na 3,9 seconden aangetikt en ligt de topsnelheid op 240 km/u. Het kan nóg sneller: er komt ook een nieuwe Audi RS6. Meer dan dat wil Audi er echter nog niet over zeggen.
Actieradius tot 750 km
Beide versies zijn voorzien van een 100 kWh batterijpakket. Bij de Audi A6 e-tron Performance kom je daarmee 750 kilometer ver (WLTP, 720 km voor Avant). De Audi S6 haalt het tot een nog steeds ruime 670 km (WLTP, 640 km voor Avant). De nieuwe A6 werkt met een 800 volt-systeem en snelladen kan tot 270 kW. Dan kan je na tien minuten laden weer 310 km verder rijden. Opladen van 10 tot 80% duurt 21 minuten. Ook ‘bankladen’ is mogelijk. Daarbij wordt de 800 volt-batterij in twee delen ‘gesplitst’, zodat beide delen dan snel worden geladen met een vermogen van 135 kW. In al deze gevallen geldt wel: het snellaadstation moet natuurlijk wel zelf ook geschikt zijn voor deze laadvermogens.
Opladen kan ook onderweg: het regeneratieve remsysteem van de Audi A6 kan in gewoon verkeer tot 95% van alle remacties op zich nemen, waardoor je volgens Audi tot wel 220 kW kunt bijladen met remmen. De mate van regeneratief remmen is met paddles aan het stuur aan te passen.
Rijden met de nieuwe Audi A6
Qua rijgedrag is de nieuwe Audi A6 afgestemd op een balans tussen dynamiek en comfort. Het optionele adaptieve onderstel brengt ook een aanpasbare rijhoogte met zich mee. Dan wordt bijvoorbeeld op hogere snelheid de rijhoogte met twee centimeter verlaagd voor een lagere luchtweerstand.
Onderweg wordt je natuurlijk bijgestaan door allerlei assistentie- en veiligheidssystemen. Speciaal noemenswaardig is de Adaptieve Remassistent Plus. Die houdt bij het accelereren en het remmen een vaste afstand tot voorliggers aan en de auto binnen de wegmarkeringen. Het systeem maakt ook gebruik van hoge resolutie navigatiekaarten én van data van andere voertuigen.
Nieuwe Audi A6 vanaf september te bestellen
In september opent Audi de orderboeken voor de nieuwe A6. De eerste exemplaren worden rond de komende jaarwisseling aan klanten geleverd. Definitieve prijzen maakt Audi pas later bekend. Wel geeft men de grove schatting dat de Audi A6 Sportback Performance in Duitsland leverbaar zal zijn vanaf zo’n 75.000 euro. De S6 gaat richting de 140.000 euro. In beide gevallen kan je daar voor de Avant nog zo’n 3.000 à 5.000 euro bij optellen.