
De Lexus IS blijft leven: facelift nummer drie

In Europa staat de Lexus IS al jaren niet meer in de prijslijsten, maar in andere delen van de wereld is de stoere sedan nog altijd verkrijgbaar. En dat blijft voorlopig ook zo, want Lexus is nog lang niet klaar met het model. Voor modeljaar 2026 krijgt hij opnieuw een opfrisbeurt – officieel gepresenteerd als een “nieuwe” IS, maar in werkelijkheid gaat het om de derde facelift van een model dat al sinds 2013 meedraait.
Lexus IS
De markt voor sportieve, compacte sedans krimpt al jaren. SUV’s en crossovers domineren de showrooms. Toch ziet Lexus nog ruimte voor de IS, naast de grotere ES en het vlaggenschip LS. En daar zijn we stiekem blij mee, want ook al speelt de auto in Nederland geen enkele rol, het is verfrissend om af en toe niet over een nieuwe crossover te hoeven schrijven. Het recept van de IS verandert nauwelijks: de afmetingen zijn vrijwel identiek, alleen de bumpers zorgen voor een lengtegroei van een centimeter. Verder blijft het vertrouwde silhouet overeind.

Nieuw interieur
Uiterlijk zijn er subtiele aanpassingen: een nieuwe lakkleur (Neutrino Gray), frisse 19-inch velgen en optioneel rode remklauwen met Lexus-logo. Ook een nieuwe achterspoiler staat op de accessoirelijst. Binnenin wordt het instrumentarium volledig digitaal met een 12,3-inch scherm, gekoppeld aan een even groot touchscreen.

Kleine ingrepen maken het verschil: de analoge klok verdwijnt, de ventilatieroosters zijn hoekiger en er is ruimte gemaakt voor een draadloze laadmat en USB-C-poorten. De lastige touchpadbediening is verleden tijd, in plaats daarvan zitten er fysieke knoppen voor stoelverwarming en -koeling. Nieuw is ook het gebruik van bamboevezels rond de startknop en middenconsole – een extra vleugje Japanse luxe dus.

Technologische bijslijper
Onderhuids is er gesleuteld aan de besturing en vering. De IS krijgt nieuwe elektrische stuurbekrachtiging, bedoeld om meer gevoel in de stuurinput te leggen. Daarnaast zorgt een nieuw adaptief onderstel volgens de Japanners voor meer comfort op slechte wegen. Geen wereldschokkende veranderingen, wel verbeteringen die de auto net wat frisser laten aanvoelen.
De motorisch meest spraakmakende variant – de IS500 met atmosferische V8 – lijkt voorgoed verdwenen. In plaats daarvan blijft het gamma beperkt tot de IS 350 (met achter- of vierwielaandrijving) en de IS 300h, die enkel met achterwielaandrijving komt. Beide profiteren van een uitgebreid pakket assistentiesystemen.
Lees ook: