De geschiedenis van de AutoRAI in Nederland
Wegdromen bij exclusieve modellen. Proefzitten in je volgende auto. Je laten meevoeren naar de toekomst door concept cars. Op de AutoRAI kan het allemaal. In bijna 120 jaar tijd is AutoRAI uitgegroeid tot een begrip en een bijzonder evenement waar velen naar uit kijken.
1895
De eerste nationale autotentoonstelling is in 1895 in het Paleis voor Volksvlijt aan het Frederiksplein in Amsterdam. De in 1893 opgerichte vereniging ‘De Rijwiel-Industrie’ neemt het initiatief als vervolg op de vele lokale shows.
Een begrip
Onder voorzitterschap van Johan Leonard Lang, de latere Fiat-importeur, is de Rijwiel-Industrie Vereniging in 1900 omgedoopt in Rijwiel- en Auto Industrie Vereniging. Die organiseert tot de Eerste Wereldoorlog elf exposities van fietsen, motorfietsen en auto’s. Amsterdam RAI groeit snel uit tot een begrip onder liefhebbers van alles met wielen.
Oude RAI
Door ruimtegebrek in het Paleis voor Volksvlijt wijkt de RAI Vereniging uit naar een ander expositiecentrum. In 1922 is een eigen gebouw geopend aan de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam. Bijna veertig jaar biedt deze locatie onderdak aan de AutoRAI. Op deze locatie is nu een bejaarden-/verzorgingstehuis gevestigd, met de naam Oude RAI.
Bezoekers
De jaarlijkse RAI-tentoonstelling trekt steeds meer exposanten en bezoekers. Na de Tweede Wereldoorlog nemen ook de gespecialiseerde vakbeurzen van andere branches een enorme vlucht. Vanwege de grote vraag naar standruimte besluit RAI Vereniging in 1950 om voor personenauto’s en bedrijfsauto’s elk een aparte tentoonstelling te organiseren. Het RAI Verenigingsgebouw barst uit z’n voegen.
Nieuwe RAI
RAI Vereniging polst in de jaren vijftig de gemeente Amsterdam om partner te worden in een nieuw tentoonstellingscomplex. Die participeert graag vanwege de gunstige gevolgen voor de economie van de regio.
In 1956 vormen RAI Vereniging en de gemeente Amsterdam een commanditaire vennootschap voor de exploitatie van de nieuwe RAI. Er kwam nieuwbouw aan het Europaplein. Prins Bernhard opent het nieuwe complex in 1961 tijdens de eerste AutoRAI.
Tot 1960 is de show telkens in de even jaren gehouden, sinds de start aan het Europaplein is de AutoRAI in de oneven jaren. In 1983 is het hoogste bezoekersaantal tot dusver genoteerd: 553.247 mensen passeren de kassa’s van het RAI-complex. De volgende exposities trekken ook veel belangstelling met steevast 400.000 tot 500.000 bezoekers per keer.
In 2009 lijkt het er heel even op dat het evenement niet doorgaat. De organisatie besluit daarom de show radicaal om te gooien waardoor de kosten voor de autofabrikanten dalen. In 2011 is er weer een ‘gewone’ AutoRAI met in totaal 47 merken en zo’n 100 Nederlandse primeurs.
Door de aanhoudende recessie en dalende autoverkopen, besluiten de auto-importeurs om in 2013 toch geen AutoRAI te houden. Voor het eerst in de lange historie blijven de deuren gesloten.
In 2015 werd voor het laatst een AutoRAI gehouden in Amsterdam RAI. Autoliefhebbers genoten een compleet overzicht van primeurs, speciale uitvoeringen, supercars en klassiekers.
Historische feiten:
- Op de show in 1900 zijn er 22 merken aanwezig, waaronder Spijker
- Prins Hendrik opent de expositieruimte aan de Ferdinand Bolstraat
- Tot 1960 was de AutoRAI in even jaren, vanaf 1961 in oneven jaren
- Hoogste bezoekersaantal: 553.247 in 1983