Wist je dat: autotechniek verpakt in een motorfiets.
Het Franse BFG bouwde eigenaardige motorfietsen.
Soms zie je enthousiaste zelfbouwprojecten waarbij kleine auto’s het motorblok van een motorfiets krijgen. Maar wat gebeurt er als we het omdraaien? Maak kennis met de BFG; een Franse motorfiets met de techniek uit een middenklasser.
In 1978 organiseerde het Franse Ministerie voor Industrie een wedstrijd waarbij zij op zoek gingen naar nieuwe techniek en innovatie. De wedstrijd werd gewonnen door drie mannen, genaamd: Boccardo, Favario en Grange. Voeg de eerste letters samen en je krijgt het merk BFG. De drie mannen kregen het idee om de techniek van een auto in een motorfiets te stoppen. Het resultaat was een Franse motorfiets met Franse techniek. Zoveel Franse innovatie, daar was het ministerie uiteraard gevoelig voor.
Citroën-techniek
In 1989 maakte de BFG 1.300 cc zijn debuut. De motorfiets viel op door zijn gigantische afmetingen en hij toonde veel gelijkenissen met BMW motorfietsen uit die tijd. Wat toch het meeste opviel was het motorblok. Bij Franse sportiviteit denk je misschien aan een Alpine of een Matra, maar BFG haalde zijn techniek uit een andere hoek. In het frame vinden we de 1.300 cc viercilindermotor uit de Citroën GSA! Jawel, de geinige middenklasser van Citroën uit de jaren 70.
Verzameling van donoronderdelen
Het motorblok was niet het enige dat BFG wegsnoepte bij autofabrikanten. Zo herkennen autoliefhebbers de koplamp van een Renault 16 en het instrumentencluster van een Renault 5. De remmen en uitlaat kwamen bij Brembo uit Italië vandaan. Omdat de ontwikkelingskosten zo hoog waren, nam Motobecane al snel de regie over bij BFG. Boccardo, een van de bedenkers, vertrok al snel en begon zijn eigen merk genaamd MF.
Geen groot succes
Dit ambitieuze plan kent helaas geen positief einde. BFG kwam snel in de financiële problemen en de motorfiets bleek geen groot succes. Het schijnt dat de Franse politie er enkele honderden bestelde in die tijd, maar het vermoeden bestaat dat er niet meer dan 450 motorfietsen gebouwd zijn. Jammer, want BFG had veel ambitie. De volgende stap na de 1.300 was een motorfiets met dieselmotor! Die is er helaas nooit gekomen.
Diesel in een motorfiets
En die Boccardo? Die bleef trouw aan het concept van een motorfiets met autotechniek. Hij bouwde later de MF 650 R met veel Moto Guzzi-onderdelen en een tweecilindermotor van, je verwacht het niet, Citroën! Ook dat idee bleek helaas geen succes. Boccardo liet zich niet uit het veld slaan en kwam later met de Boccardo Aero. Ditmaal verstopte hij geen Citroën- , maar Peugeot-techniek in het frame. De Aero was te krijgen met een diesel- of benzinemotor uit de Peugeot 205. Na een tiental exemplaren stierf het merk een stille dood en luidde daarmee het einde van dit unieke concept in.
Lees hier: Peugeot presenteert twee opvallende conceptmotoren.