
De beste all seasonbanden volgens de ANWB in 2025

All seasonbanden lijken op papier ideaal: geen gedoe meer met banden wisselen in het voor- en najaar. Maar de ene all seasonband is de andere niet. De nieuwste test van de ANWB laat zien hoe groot die verschillen kunnen zijn.
Populaire maat
De ANWB heeft een hele reeks all seasonbanden tegen het licht gehouden. Voor de test koos de consumentenorganisatie voor bandenmaat 225/45 R17, een populaire maat onder middenklassers als de Volkswagen Golf, BMW 1 Serie, Mercedes-Benz A-Klasse, Opel Astra en Peugeot 308. Testauto van dienst: de Volkswagen Golf VIII, waarmee in Italië, Duitsland en Fins Lapland werd getest op respectievelijk droog, nat en winters wegdek. Waarom zo’n uitgebreide test? Omdat een all seasonband in de zomer net zo goed moet presteren als een zomerband en in de winter als een winterband – en dat zijn nogal verschillende werelden.
Wat zegt de test?
Dat all seasonbanden volwassen beginnen te worden. Niet alleen komt het gemiddelde prestatieniveau steeds dichter bij dat van specialistische seizoensbanden, ook scoren vier banden in deze test voor het eerst het eindoordeel ‘goed’. De Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, Continental AllSeasonContact 2, Pirelli Cinturato All Season SF3 en Bridgestone Turanza All Season 6 zijn de banden die een goede score halen op zowel droog, nat als winters wegdek. Daarmee komen ze het dichtst in de buurt van de ideale alleskunner. Ook Michelin en Dunlop scoren voldoende en laten zien dat premiummerken nog altijd de toon zetten.
Groot verschil tussen top en flop
Toch is het beeld niet louter positief. Van de 16 geteste banden kregen er vier een onvoldoende en vier zelfs het predicaat ‘slecht’. Met andere woorden: zeker niet elke all seasonband is een veilige keuze. Het verschil in remweg op nat wegdek tussen een goede en een slechte band kan zomaar tientallen meters zijn. In de praktijk betekent dat: waar de ene auto netjes stilstaat, rijdt de andere nog met 40 km/h door. En dat is nou net het soort verrassing dat je liever niet hebt.
Aan de onderkant van de lijst staan de CST Medallion ACP1, APlus AS909, Arivo Carlorful A/S en Petlas Multi Action PT565. Denk aan ronduit onveilige prestaties op nat wegdek of nauwelijks controle op besneeuwde wegen. Tussen top en flop zitten ook een paar twijfelgevallen: banden van Vredestein, Barum, Nexen en Superia die nét geen voldoende halen, vaak door matige grip bij hogere temperaturen of onstabiel rijgedrag.
Goedkoper alternatief?
All seasonbanden worden steeds populairder, mede vanwege hun praktische voordelen én kostenbesparing. Geen opslag of wisselkosten meer en je rijdt het hele jaar door op één set. Klinkt goed, maar de ANWB waarschuwt: laat je niet verleiden door een lage prijs alleen. Goedkope banden die slecht scoren in veiligheidstests kunnen uiteindelijk duurder uitpakken – denk aan extra slijtage, hoger brandstofverbruik of erger: een onveilige situatie.
Praktische tips voor bandenwisselaars
Wie nu overtuigd denkt: ‘ik ga ook voor all season’, doet er goed aan een paar dingen in het achterhoofd te houden:
- Koop vier banden van hetzelfde merk en type.
- Let op de productiedatum: niet ouder dan drie jaar.
- Controleer maandelijks de bandenspanning.
- Wissel voor- en achterbanden na 10 à 15 duizend kilometer.
- Baseer je keuze op testresultaten, niet op prijskaartjes.
Koop je toch liever zomerbanden? Lees dan: Zomerbandentest 2025: Deze zomerbanden zijn gevaarlijk (en deze zijn juist top)