
De 10 meest gerecyclede auto-onderdelen – en waarom dat van groot belang is

In Nederland wordt bijna 99% van het gewicht van afgedankte auto’s nuttig hergebruikt. Professionele autorecyclingbedrijven halen vele bruikbare onderdelen uit oude voertuigen, zodat deze een tweede leven krijgen. Via platforms als Autoparts24 kunnen autobezitters zulke gerecyclede originele onderdelen eenvoudig vinden, vergelijken en kopen, rechtstreeks bij gecertificeerde demontagebedrijven.
Hieronder volgen tien auto-onderdelen die het vaakst worden gerecycled – én waarom dat zo belangrijk is.
1. Accu’s (batterijen)
Auto-accu’s (loodzuurbatterijen) worden vrijwel altijd gerecycled vanwege hun gevaarlijke inhoud. Een 12 V startbatterij bevat onder andere lood en zuur die zeer schadelijk zijn voor het milieu als ze lekken. Het is dan ook wettelijk verboden om een oude accu bij het gewone afval te gooien.
Professionele recyclers demonteren de batterij en halen de materialen eruit. Het plastic omhulsel wordt vermalen tot granulaat voor nieuwe behuizingen, het lood wordt omgesmolten tot platen voor nieuwe accu’s en het zwavelzuur (accuzuur) wordt geneutraliseerd. Zo hoeven er minder nieuwe grondstoffen te worden gewonnen en worden giftige stoffen uit het milieu gehouden.
2. Banden
Afgedankte autobanden zijn een groot afvalprobleem als ze niet worden gerecycled. Rubberbanden verteren niet en nemen veel ruimte in op stortplaatsen, terwijl het verbranden van banden giftige rook en olieachtig residu veroorzaakt. Zo’n brandende band ruikt penetrant en laat een zwarte, plakkende smurrie achter – slecht voor lucht, bodem én gezondheid.
Gelukkig kunnen oude banden veelal nuttig worden hergebruikt. Banden die nog in redelijke staat zijn, krijgen bijvoorbeeld een tweede leven op een andere auto (na herprofilering van het loopvlak). Hele versleten exemplaren worden versnipperd tot rubbergranulaat, dat dient als grondstof voor onder andere kunstgrasvelden, speelplaatstegels of als toevoeging in asfalt. Zo krijgt tonnen rubber een nuttige bestemming en blijft het niet als afval rondzwerven.
3. Motor (motorblok)
De motor is een van de waardevolste onderdelen om te recyclen. Vaak functioneert een motor nog prima terwijl de auto eromheen total loss is; zo’n motorblok kan uitgebouwd en in een andere auto worden geplaatst voor een tweede leven. Autorecyclingbedrijven testen en reviseren bruikbare motoren, zodat een gebruikte krachtbron een betrouwbaar en veel goedkoper alternatief is voor een nieuwe.
Zelfs kapotte motoren zijn nuttig. Defecte exemplaren worden gedemonteerd voor bruikbare componenten, of het metaal wordt omgesmolten als grondstof. Aluminium motordelen zijn bij uitstek geschikt voor recycling, omdat het metaal nauwelijks in kwaliteit achteruitgaat bij hersmelten.
4. Versnellingsbak (transmissie)
Ook versnellingsbakken (transmissies) worden volop teruggewonnen bij demontage. Deze complexe maar robuuste onderdelen kunnen vaak nog jaren mee in een andere auto als het origineel het begeeft. Na revisie functioneert een gebruikte versnellingsbak weer betrouwbaar voor een fractie van de nieuwprijs.
Fabrikanten en revisiebedrijven hebben daarom veel belangstelling voor versnellingsbakken uit sloopauto’s vanwege de hergebruikmogelijkheden. Is een bak toch onbruikbaar, dan worden de metalen componenten (stalen tandwielen, aluminium behuizing) omgesmolten en als grondstof gebruikt.
5. Katalysator
De katalysator in het uitlaatsysteem is een schatkamer van kostbare metalen. In de keramische honingraat van de katalysator zitten edelmetalen als platina, palladium en rhodium, die de uitlaatgassen helpen zuiveren. Autorecyclingbedrijven demonteren katalysatoren apart, omdat deze waardevolle metalen bij recycling kunnen worden teruggewonnen.
Het terugwinnen van deze edelmetalen is cruciaal. Recycling van katalysatoren voorkomt dat nieuw platina en palladium uit mijnen gewonnen moet worden – een proces dat veel energie vergt en milieuschade veroorzaakt. Hierdoor wordt ook de afhankelijkheid van import van zeldzame materialen kleiner.
6. Autoruiten (glas)
Autoglas, zoals voorruiten en zijruiten, belandt niet langer standaard op de vuilstort. Een voorruit bestaat uit lagen glas met een kunststoffolie, wat recycling vroeger lastig maakte. Moderne technieken scheiden echter het glas van de folie, waardoor de glasscherven weer grondstof worden voor nieuwe producten.
Glas van auto’s is verrassend veelzijdig. Herwonnen autoruitglas wordt onder meer gebruikt in glasvezelisolatie, nieuwe flessen en zelfs sieraden. Ook de PVB-kunststoffolie uit een gelaagde voorruit krijgt een tweede leven, bijvoorbeeld als grondstof voor tapijtlijm en andere industriële toepassingen.
7. Metaal (carrosserie en chassis)
Het grootste deel van een auto bestaat uit metaal: van het stalen chassis tot de aluminium portieren en velgen. Al dat metaal is uitstekend recyclebaar.
Zodra de demonteerbare onderdelen verwijderd zijn, wordt de metalen carrosserie van het voertuig tot een compacte kubus geperst. Dit wrak gaat vervolgens de shredder in, waar het tot kleine stukjes wordt vermalen. Magnetische en mechanische scheiders sorteren daarna het staal, ijzer, koper en aluminium voor hergebruik.
Dit recyclingproces kost aanzienlijk minder energie dan metaal uit ertsen produceren. Zo bespaart autorecycling kostbare grondstoffen en wordt de CO₂-uitstoot verlaagd door de efficiënte hergebruikcyclus.
8. Kunststof onderdelen
Moderne auto’s bevatten veel kunststof: bumpers, dashboards, de brandstoftank en zelfs interieurdelen zijn vaak van speciale plasticsoorten gemaakt. Demonteurs halen deze onderdelen uit de auto en sorteren ze op type kunststof. Intacte stukken (zoals een bumper of koplampunit) kunnen direct als gebruikt onderdeel worden verkocht, terwijl kapotte of versleten plastic delen vermalen en gesmolten worden tot granulaat voor nieuwe producten.
Het recyclen van plastic auto-onderdelen is belangrijk om plasticafval te verminderen. Elk jaar belandt wereldwijd naar schatting 8 miljoen ton kunststof in zee. Door de kunststoffen uit auto’s te hergebruiken als grondstof hoeft er minder nieuw plastic geproduceerd te worden, en komt er minder zwerfafval in het milieu terecht.
9. Startmotor en dynamo
Startmotoren en dynamo’s (alternatoren) zijn typische onderdelen die na demontage vaak worden gereviseerd. Als een auto niet meer start door een kapotte startmotor, kan een tweedehands exemplaar dat door een specialist is opgeknapt uitkomst bieden. Nieuwe startmotoren en dynamo’s zijn prijzig, dus een gereviseerd onderdeel bespaart de eigenaar flink wat kosten.
Deze apparaten bestaan voornamelijk uit metaal (koper, staal) dat uitstekend kan worden hergebruikt. Als een startmotor of dynamo volledig versleten is, wordt hij uit elkaar gehaald en belanden de materialen in de metaalrecycling. Vaak kunnen deze onderdelen echter door revisie een tweede leven krijgen – vrijwel zo goed als nieuw.
10. Motorolie en oliefilters
Motorolie en oliefilters verdienen speciale aandacht. Een auto bevat meerdere liters smeerolie die tijdens gebruik vervuilt, maar niet “op” raakt. Afgewerkte motorolie kan worden gereinigd en opnieuw gebruikt als basis voor verse olie, in plaats van te eindigen als schadelijk afval.
Ook de oliefilter zelf is recyclebaar, ondanks dat hij vol zwart olieslib zit en een stalen omhulsel heeft. Volgens de milieuregels moeten afgewerkte oliefilters als gevaarlijk afval verwerkt worden, maar zowel de vuile olie als het staal kunnen eruit worden teruggewonnen. Zo komt die afgewerkte olie niet in de bodem of het grondwater terecht en kan het staal uit de filter als grondstof dienen.
Recycling van auto-onderdelen is zowel ecologisch als economisch van groot belang. Vrijwel elk materiaal van een afgedankte auto kan opnieuw worden gebruikt, wat enorme hoeveelheden energie en schaarse grondstoffen bespaart en voorkomt dat tonnen afval op de vuilstort belanden. Ook voor autobezitters heeft dit voordelen: gebruikte originele onderdelen zijn veel goedkoper dan nieuwe en vaak net zo betrouwbaar, waardoor reparaties minder kosten en auto’s langer meegaan.