Hybride ruimtewonders: Dacia Bigster & Renault Espace
Voor elke portemonnee valt er wat te kiezen
|
|
Door Bart Oostvogels . Hoofdredacteur AutoRAI.nl. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
AutoRAI.nl
Een groot gezin vraagt om een ruime familieauto. Dus is een ruime familie-SUV meer dan een logische keuze. Dit zijn twee forse hybride familie-SUV’s van Renault Group: de Dacia Bigster en de Renault Espace. Wat hebben deze nieuwkomers te bieden?
Verschillende segmenten
Dit is geen vergelijking om te kijken welke auto het beste is. Feitelijk zijn het niet eens concurrenten van elkaar. De Dacia Bigster opereert in een ander markt-/prijssegment ten opzichte van de grotere en duurdere Renault Espace. Nee, in deze duotest kijken we puur naar wat je krijgt voor je zuur verdiende euro’s en wat elke auto allemaal te bieden heeft. Om het overzicht te bewaken, delen we deze test op in verschillende onderdelen, denk aan prijs, afmetingen, ruimte, praktisch gebruiksgemak, etc.
Wat kosten ze?
De Renault Espace Hybrid 200 heeft in Nederland een vanafprijs van 47.590 euro. Dat is een fors verschil ten opzichte van de Dacia Bigster. Die auto heeft een vanafprijs van 31.000 euro voor de Mild Hybrid-G 140. Maar deze specifieke auto betreft een Dacia Bigster Hybrid 155. Die kost minimaal 35.300 euro. Uiteindelijk praten we over een prijsverschil van 12.290 euro, exclusief opties.
HYBRIDE RUIMTEWONDERS: Dacia Bigster & Renault Espace – AutoRAI TV
Hoe groot zijn ze?
Welke auto is nu het grootst? Welnu, ondanks het forse prijsverschil zijn de verschillen in afmetingen vrij klein. De Renault Espace heeft een lengte van 4,72 meter, een breedte van 1,83 meter en een hoogte van 1,64 meter. De wielbasis komt uit op 2,74 meter. Dan de cijfers van de Dacia Bigster. Die auto heeft een lengte van 4,57 meter, een breedte van 1,81 meter en een hoogte van 1,71 meter. De wielbasis bedraagt 2,70 meter. Minimale verschillen dus.
Hoe groot is de bagageruimte?
Tijd om het over de bagageruimte te hebben. Laten we beginnen met de Renault Espace. Dat model heeft een bagageruimte van 692 tot 943 liter bagageruimte, als je kiest voor de vijfzitsconfiguratie. Klap je alles plat, dan ontstaat een laadvloer van bijna 2.224 liter. Hoewel de Dacia Bigster een maatje kleiner is, doet hij toch nauwelijks onder voor de Espace. In beginsel heeft dit model in de meest gunstige opstelling een bagageruimte van 612 liter. Met de achterbank neergeklapt neemt dit toe naar 1.912 liter. Beide modellen zijn extreem ruim.
Zijn ze ruim achterin?
Op dit onderdeel scoren beide modellen goed. Als volwassen persoon van 1,85 meter kun je uitstekend achterin zitten. In de duurdere Espace heb je iets meer mogelijkheden dankzij een verschuifbare achterbank. Deze is over een afstand van 22 centimeter verschuifbaar. In de Bigster is de achterbank gefixeerd, maar ook in dat model is het prima zitten. Hadden we overigens al gezegd dat de Renault Espace een zevenzitter is? Zeven zitplaatsen zijn altijd standaard in de Espace. Liever een vijfzitter? Dat staat je vrij en kost niets extra. De derde zitrij is vooral bedoeld voor kleinere personen. Als volwassen persoon van 1,85 meter plaatsnemen op de derde zitrij is geen goed idee.
Wat is het trekgewicht?
De Renault Espace Hybrid 200 heeft een geremd trekgewicht van maximaal 1.600 kilogram. Bij de Bigster Hybrid 155 praten we over 1.000 kilogram. Wil je een Bigster met een hoger geremd trekgewicht? Kies dan voor een Mild Hybrid 140 of Mild Hybrid 130 4×4. Die aandrijflijnen hebben 1.500 kilogram geremd trekgewicht. Het ledig voertuiggewicht van beide modellen valt overigens alles mee. De Dacia Bigster Hybrid 155 weegt ledig 1.394 kilogram versus 1.584 kilogram voor de Renault Espace. Dat is een verschil van 190 kilogram.
Zijn de prestaties oké?
Beide modellen maken natuurlijk gebruik van verschillende aandrijflijnen, ook al gaat het in dit geval wel over twee hybride aandrijflijnen. Dit is best interessant: de grotere Renault heeft een kleinere aandrijflijn.
Aandrijflijn Renault Espace Hybrid 200
De Renault Espace Hybrid 200 maakt gebruik van een 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor, aangevuld met een elektromotor. Het systeemvermogen komt uit op 147 kW (200 pk). De benzinemotor levert een koppel van 230 Nm. De elektromotor voegt 205 Nm koppel toe. De Renault heeft een topsnelheid van 175 km/u en biedt een 0-100-tijd van 8,8 seconden. Renault geeft een gecombineerd benzineverbruik op benzine van 4,8 liter per 100 kilometer.
Aandrijflijn Dacia Bigster Hybrid 155
De Dacia Bigster Hybrid 155 beschikt over een 1,8-liter viercilinder benzinemotor met elektro-ondersteuning. Deze aandrijflijn combineert een 79 kW (107 pk) sterke viercilinder benzinemotor met twee elektromotoren (een motor van 37 kW (50 pk) en een hoogspanningsstartmotor/generator), een 1,4 kWh batterij (230V) en een automatische elektrische versnellingsbak. De benzinemotor heeft vier versnellingen, terwijl de elektromotoren er twee hebben. In theorie kan de Bigster met deze aandrijflijn tot 80% van de tijd in de stad volledig elektrisch rijden. Bovendien start de auto altijd in de elektrische modus. Het systeemvermogen komt uit op 115 kW (156 pk). De topsnelheid komt uit op 180 km/u en de 0-100-sprint kost 9,7 seconden.
Is het interieur mooi gebouwd?
Het interieur van beide modellen oogt modern en is voorzien van een uitgebreid infotainmentsysteem. In de Dacia Bigster is alle rij-informatie gegroepeerd op een 7-inch of 10-inch digitaal instrumentenpaneel (afhankelijk van de uitvoering), terwijl de informatie van het multimediasysteem wordt weergegeven op een 10,1-inch centraal touchscreen. De vormgeving van de middenconsole is afhankelijk van de gekozen uitvoering, want een versie met handbak oogt anders dan een uitvoering met automaat, zoals deze Hybrid 155. De Bigster beschikt over een geluiddempende voorruit en dikker glas om te akoestiek te verbeteren. Verder valt op dat Dacia kiest voor strakke vloerbedekking en led-binnenverlichting met aanraakbediening. De stoelen voor hebben een verstelbare lendensteun. Dual-zone airco met ventilatierooster achterin is optioneel verkrijgbaar.
Solarbay-panoramadak voor Espace
De Renault Espace biedt veel meer luxe en heeft een interieur met een hoger afwerkingsniveau. Zoals gezegd: dat is logisch, want de Espace opereert in een hoger voertuigsegment. Kenmerken van het interieur van de Espace zijn een Solarbay-panoramadak, een openR link-multimediasysteem met ingebouwde Google-services en gezichtsherkenning. Jawel, dat lees je goed. In de A-stijl zit een camera die de bestuurder kan herkennen en automatisch de persoonlijke instellingen activeert. Denk aan je favoriete radiozenders, stoelpositie en navigatieprofielen. Handig als je met meerdere personen de auto deelt. Zowel de Dacia als Renault beschikt over een speciale knop om ongewenste ADAS-systemen snel de mond te snoeren.
Hoe rijden ze?
Van dit duo rijdt de Espace natuurlijk extra comfortabel. Maar ook de Dacia Bigster staat zijn mannetje. Als we praten over de Espace, dan komen we tot de volgende punten: soepele vering, prettige demping, lekker stil door extra geluidsisolatie (dubbelglas) en stoelen met goede ondersteuning. De Bigster laat wat meer rolgeluiden het interieur binnen, maar weet ook qua rijden te overtuigen. De besturing is aan de lichte kant en ontbeert wat stuurgevoel, maar verder is dit een zeer fijne metgezel. Hij helt wel meer over in bochten dan de Espace, een gevolg van iets te zachte vering in combinatie met de bandenkeuze.
Met een zeker op lage snelheid wat rumoerige brom laat de motor van de Dacia Bigster duidelijk weten wanneer hij aanslaat, maar de aandrijving is mooi vloeiend zoals je van een hybride verwacht. Wat dat betreft de fijnste aandrijflijn uit het Bigster-aanbod. Bij constant snelwegtempo slaat de benzinemotor wel regelmatig af en weer aan. Op zich is het goed dat hij uitschakelt en brandstof spaart wanneer het kan, maar het regelmatige af- en aanslaan is wat onrustig. ‘Maak een keuze’, zou je haast zeggen. Uiteindelijk hebben we een gemiddeld praktijkverbruik gerealiseerd van 4,8 l/100 km. Dit gebeurde op basis van vrij veel snelwegkilometers maar toch wel redelijk gevarieerde ritten. Dat is zeker gezien de vorm en het formaat van de Bigster helemaal niet slecht. Bij de zwaardere Renault kwamen we uit op gemiddeld 6,4 l/100 km, omgerekend 1 op 15,6.