D66 wil maximumsnelheid op snelweg verlagen
Maatregel moet CO2-uitstoot verder terugdringen.
Regeringspartij D66 is voorstander van het verlagen van de maximumsnelheid op de snelweg om de CO2-uitstoot verder terug te dringen. Dat zei de nieuwe D66-fractievoorzitter Rob Jetten tijdens het debat over het klimaatakkoord en de Urgenda-zaak.
25% CO2-reductie
De Nederlandse staat verloor onlangs in hoger beroep een rechtszaak die stichting Urgenda had aangespannen. De rechter oordeelde dat het kabinet meer moet doen om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. Die moet eind 2020 ten minste 25% verminderd zijn ten opzichte van 1990.
Er moet dus haast gemaakt worden met het nemen van serieuze maatregelen om de uitstoot in Nederland te verlagen. Desnoods wordt de maximumsnelheid op de snelweg verlaagd, opperde Rob Jetten van D66. Een voorstel dat direct werd toegejuicht door GroenLinks-fractievoorzitter Jesse Klaver.
Het idee staat overigens haaks op de afspraken in het regeerakkoord, waarin staat dat niet getornd wordt aan de bestaande maximumsnelheden. Ook is het nog maar de vraag in hoeverre deze maatregel daadwerkelijk effect heeft. Juist bij een constante snelheid op de snelweg verbruikt een auto relatief het minste brandstof. Sowieso aanzienlijk minder dan in stedelijk gebied en files met veel start-stopverkeer. Het verbeteren van de doorstroming heeft dan ook veel meer effect op de daadwerkelijke CO2-uitstoot van het totale Nederlandse wagenpark.
LEES OOK: Waarom auto’s tóch duurder worden door nieuwe verbruiksmeting