Communicatie van ‘voertuig-naar-alles’ getest door Ford, BMW en Groupe PSA
Communicatie tussen voertuigen, motorfietsen en infrastructuur commercieel inzetbaar vanaf 2020
De zogeheten 5G Automotive Association (5GAA) – met leden als Ford Motor Company, BMW Group en Groupe PSA – heeft deze week een live demonstratie gegeven van C-V2X directe communicatietechnologie die werkt tussen personenauto’s, motorfietsen, voetgangers en infrastructuur.
‘Voertuig-naar-alles’
De wat-technologie? C-V2X staat voor ‘Cellular vehicle-to-everything’. Het is een directe communicatietechnologie die werkt tussen personenauto’s, motorfietsen, voetgangers en infrastructuur. Om het in simpele woorden uit te leggen: C-V2X is een ‘voertuig-naar-alles’ communicatietechnologie met als doel de veiligheid te verbeteren, autonoom rijden mogelijk te maken en een hogere verkeersefficiëntie te realiseren. Het is een globale oplossing voor communicatie.
Zes systemen getest
Tijdens de demonstratie werden zes systemen getest: Emergency Electronic Brake Light, Intersection Collision Warning, Across Traffic Turn Collision Risk Warning, Slow Vehicle Warning en Stationary Vehicle Warning, Signal Phase en Timing / Signal Violation Warning en Vulnerable Road User (pedestrian) Warning.
85 leden 5GAA
BMW, Ford en Groupe PSA werken binnen de 5GAA-organisatie samen met technologieconcern Qualcomm en Savari om de technologie te ontwikkelen en te testen. Naar verluidt is communicatie tussen voertuigen, motorfietsen en infrastructuur vanaf 2020 commercieel inzetbaar. 5GAA bestaat wereldwijd uit meer dan 85 leden. Dit zijn autofabrikanten, softwareontwikkelaars, netwerkproviders en weginstanties.