Citroën ziet geen brood in rétro-model
De Fransen kijken liever vooruit.
Fiat heeft ondertussen drie miljoen exemplaren van de ‘nieuwe’ 500 gebouwd, maar wie uitkijkt naar een rétro-2CV heeft pech. Citroën brengt geen nieuwe versie van het legendarische model op de markt.
Grote schare liefhebbers
Van ultieme studentenauto naar gewilde klassieker. Iedereen kent de Citroën 2CV, alias ‘Lelijke Eend’. Tussen 1948 en 1990 zijn er meer dan vijf miljoen exemplaren (inclusief bestelversies) geproduceerd. Nog steeds kent de Eend een grote schare liefhebbers.
Eerder toonde we de impressie van een moderne Eend. Ook Citroën zelf presenteerde in 2009 een conceptcar die stijlelementen van de 2CV bevatte. Toch moeten we de liefhebber teleurstellen.
De blik vooruit
Terwijl Mini en Fiat veel succes hebben met hun rétro-modellen brengt Citroën geen nieuwe 2CV op de markt. Linda Jackson, CEO van Citroën, vertelde in een interview met het Engelse Top Gear dat het liever naar de toekomst kijkt: “We halen veel inspiratie uit ons rijke verleden, maar een rétro-model komt er niet.”
“De 2CV heeft een prachtige carrière gehad, maar wij kijken naar de behoeften van de moderne klant”, aldus Jackson. “We moeten innovatief zijn. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Mensen willen iets nieuws, maar het moet natuurlijk wel herkenbaar zijn.”
100 jaar Citroën
Citroën biedt veel aandacht aan zijn verleden. Diverse hoogtepunten worden regelmatig in de schijnwerpers gezet. Het Franse merk viert in 2019 zijn eeuwfeest en dat wordt gevierd met speciale modellen, diverse festiviteiten en twee conceptcars: de Ami Concept en de C19-19 Concept.
Inspiratie uit het verleden
We besteden regelmatig aandacht aan onze historie”, zegt Jackson. “Toen ik bij Citroën begon bezochten we met het hoofdkantoor het Conservatoire (de historische collectie van Citroën). Iedereen moest daar op onderzoek uit om Citroën te leren kennen. Zo weet iedereen waar dit merk voor staat.”
LEES OOK: Heet je baby André? Dan krijgt hij een Citroën!