Nieuwe Citroën ë-C3 is een EV voor minder dan 25.000 euro!
Wordt Nederland massaal verliefd op de Citroën ë-C3?
Citroën heeft een missie om elektrische mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken. De nieuwe Citroën C3 moet daar bij helpen. Het merk komt bijvoorbeeld met deze volledig elektrische Citroën ë-C3 die voor verrassend weinig geld in de markt wordt gezet, minder dan 25 mille! Er komt zelfs nog een versie van 21.000 euro, exclusief subsidies. Wordt Nederland massaal verliefd op de ë-C3?
Citroën C3, een succesverhaal
Sinds de lancering van de eerste generatie Citroën C3 in 2002 zijn er meer dan 5,6 miljoen exemplaren van verkocht. De auto is het populairste model van het merk en vertegenwoordigt maar liefst 29 procent van de Europese verkoop van Citroën. In 2022 pakte de C3 11 procent van de Europese B-segment markt als geheel. Kortom: de nieuwe C3 heeft grote schoenen te vullen.
Nu een crossover
Een groot verschil ten opzichte van de vorige C3: de nieuwe generatie is nog steeds een hatchback, maar wel wat hoger en duidelijk SUV-achtiger dan de voorgaande generatie. Thiery Koskas, CEO van Citroën, zegt: “De verwachtingen van klanten in het B-segment zijn veranderd. Met name door de toenemende populariteit van SUV’s en de groeiende wens om elektrisch te rijden, is het voor Europese autofabrikanten steeds uitdagender geworden om aan de verwachtingen van de klant te voldoen.”
‘Smart Car’-platform
De Citroën ë-C3 is gebouwd op het ‘Smart Car’-platform van Stellantis dat specifiek voor BEV-modellen is ontwikkeld. Dankzij dit platform heeft het merk de kosten laag kunnen houden. Dat is te zien aan de prijsstelling van het model. De elektrische variant wordt aangeboden voor 24.290 euro inclusief belastingen en rijklaarmaakkosten (fiscale waarde 23.300 euro). Nog interessanter: Citroën komt in 2025 met een ë-C3 met een range van 200 km vanaf slechts 20.980 euro, inclusief belastingen en rijklaarmaakkosten maar exclusief subsidies. Inclusief bijna 3.000 euro SEPP-subsidie zou je dus al voor 18 mille een batterij-elektrische auto kunnen rijden met een degelijke range. De fiscale waarde van dit model komt uit op 19.990 euro.
De aandrijflijn van de Citroën ë-C3
De specificaties van de goedkopere ë-C3 met 200 kilometer range zijn nog niet bekend. Voor minder dan 25 mille krijg je in ieder geval een elektromotor met een vermogen van 83 kW (113 pk). Daarmee accelereert de auto van 0-100 km/u in ongeveer 11 seconden. De topsnelheid is afgeregeld op 135 km/u. Het batterijpakket van lithium-ijzerfosfaat (LFP – Lithium Ferro Phosphate) heeft een capaciteit van 44 kWh, goed voor een WLTP-range van 320 kilometer.
Snelladen kan met 100 kW. Daarmee is de batterij in 26 minuten weer van 20 tot 80 procent opgeladen. De ë-C3 wordt standaard geleverd met een driefase-lader van 11 kW, ideaal voor het laden opladen bij een openbaar AC-laadstation of met een wallbox thuis. Opladen van 20% naar 80% capaciteit duurt 2 uur en 50 minuten met 11 kW en ongeveer 4 uur en 10 minuten met 7 kW AC-laden.
Advanced Comfort
De grote vraag: is de nieuwe ë-C3 wel een échte Citroën? Jazeker, want het merk heeft gedacht aan verschillende comfortvoorzieningen, zoals Advanced Comfort-vering en Advanced Comfort-stoelen. Citroën Advanced Comfort-vering werkt samen met Progressive Hydraulic Cushions. Voor lichte (de)compressie regelen de veer en schokdemper samen verticale bewegingen, zonder hulp van de hydraulische stops. Bij grote impact werken de veer en schokdemper samen met de hydraulische stops om de carrosseriebewegingen geleidelijk af te remmen en schokken aan het einde van het veerbereik weg te nemen. Dat zorgt voor extra comfort.
Ovaal chevron-logo
Qua design is deze ë-C3 ook weer next level. Het model is bijvoorbeeld de eerste Citroën met een ovaal chevron-logo en de nieuwe designtaal van het merk. Hier en daar bespeuren we wat elementen van de conceptcar Oli (all-ë). Ten opzichte van de vorige generatie C3 biedt het model een hogere bodemvrijheid en vooral veel meer interieurruimte. Het interieur zit daarnaast vol met handige en slimme opbergmogelijkheden in onder meer de portieren, de middenconsole en onder de centrale armsteun. Bovendien is er een inductielader in de middenconsole (standaard op de Max-uitvoering) om draadloos een smartphone op te laden. De achterbank is in een verhouding van 60-40 neerklapbaar (standaard op de Max-uitvoering). Een breedte tussen de achterste wielkasten van 1.015 mm zorgt ervoor dat grotere objecten zijn te vervoeren in de ë-C3. De bagageruimte achter de achterbank bedraagt 310 liter.
You en Max
De 4,01 meter lange en 1,76 meter brede Citroën ë-C3 is in Europa beschikbaar in twee uitvoeringen, te weten You en Max. Wat zijn de verschillen? De You-uitvoering – de instapversie van de ë-C3 – heeft standaard onder meer led-koplampen, Citroën Advanced Comfort Suspension, Active Safety Brake (noodremsysteem), een Head-Up Display-systeem, ‘My Citroen Play with Smartphone Station’ voor infotainment, elektrisch bedienbare buitenspiegels, automatische verlichting, parkeersensoren achter, achterklepspoiler, cruisecontrol, handmatige airconditioning en zes airbags.
De Max, het topmodel
Het topmodel is de Max-uitvoering met 17-inch diamantgeslepen lichtmetalen wielen, Citroëns two-tone lak met contrasterend dak, decoratieve dakrails, skidplates vóór en achter, een 10,25-inch kleurendisplay met touchscreen en smartphone-mirroring, Citroën Advanced Comfort Seats, automatische ruitenwissers, elektrisch inklapbare en verwarmde buitenspiegels, een stuurwiel met lederlook, in 60/40-verhouding neerklapbare achterbank en verstelbare bestuurdersstoel, led-achterlichten, privacy glass achter, TEP/stoffen stoelbekleding, automatische airconditioning, 3D-navigatie, draadloos opladen, achteruitrijcamera, automatische dimmende achteruitkijkspiegel en elektrisch bedienbare ramen achter.
Vijf kleuren
Er zijn vijf kleuren beschikbaar, te weten Polar White, Montecarlo Blue, Elixir Red, Mercury Grey en Perla Nera Black. De voor de Citroën C3 kenmerkende contrasterende dakkleur wordt aangeboden in zwart of wit als standaarduitrusting op de Max-uitvoering, waarbij de scheiding op de C-stijl keurig de scherpe lijn in het plaatwerk volgt.
‘My Citroen Play with Smartphone Station’
Om nog even terug te komen op het ‘My Citroen Play with Smartphone Station’: wat is dat? Leggen we uit. Dankzij een ingebouwde smartphonehouder is het mogelijk om de mobiele telefoon eenvoudig te verbinden met de auto. Met behulp van NFC (Near Field Communication) start automatisch een speciale nieuwe app waarmee eigenaren hun apparaat kunnen gebruiken om snelkoppelingen te maken naar telefoon-, radio-, navigatie- en muziekapp-services. De stuurbedieningselementen van de ë-C3 zorgen ervoor dat de bestuurder zijn handen aan het stuur kan houden. De ‘Home’-knop maakt het gemakkelijk om terug te gaan naar de startpagina van de app. Je smartphone fungeert in dit geval als infotainmentsysteem.
Rijhulpsystemen Citroën ë-C3
Er zijn ook verschillende rijhulpsystemen aanwezig in de nieuwe Citroën ë-C3. Denk hierbij aan een botspreventiesysteem, een rijstrookassistent, vermoeidheidsherkenning, verkeersbordenherkenning, een elektronische parkeerrem, slimme koplampen, parkeersensoren en een achteruitrijcamera.
Citroën ë-C3 gebouwd in Europa
De volledig nieuwe ë-C3 is de eerste volledig elektrische B-segmenter die door een Europese fabrikant in Europa wordt ontworpen, geproduceerd en wordt aangeboden in deze prijsklasse. Hij is ontworpen in Citroëns designstudio in de Stellantis Automotive Design Network-faciliteit in Velizy-Villacoublay, nabij Parijs en zal worden geproduceerd in Europa in de Stellantis-fabriek in Trnava, Slowakije.
Citroën verwacht dat de nieuwe ë-C3 in de automarkt de toon zet voor in Europa ontworpen en gebouwde B-segment hatchbacks, met name als het gaat om het aanbieden van betaalbare elektrisch aangedreven modellen. In dat opzicht is de komst in 2025 van de versie met een range van 200 km helemaal goed nieuws voor kopers die voor een nog lagere prijs elektrisch willen rijden.
Thiery Koskas, CEO van Citroën: “Onze missie is om het marktaandeel van Citroën in Europa uit te bouwen naar minstens vijf procent. De toevoeging van de betaalbare nieuwe, volledig elektrische ë-C3 aan ons portfolio is een belangrijke stimulans om dat doel te bereiken. De volledig nieuwe ë-C3 speelt ook een belangrijke rol bij het verder versterken van het elektrificatieprogramma van Citroën, als aanvulling op de komst van onze nieuwe uitgebreide ë-C4 en ë-C4X modellen, evenals de unieke mobiliteitsoplossing die de Citroën Ami is.”
De volledig nieuwe Citroën ë-C3 staat in het tweede kwartaal van 2024 in de showrooms.