
Nieuwe Citroën ë-C3 biedt misschien wel beste ‘value for money’ als EV – voor minder dan 20K

In de vorige eeuw bracht Citroën de 2CV op de markt. Het was een eenvoudige, betaalbare auto die mobiliteit bereikbaar maakte voor iedereen. Fast forward naar vandaag en Citroën doet het weer. De nieuwe ë-C3 biedt elektrische mobiliteit voor een breed publiek, met een vanafprijs van 19.990 euro.
Zijn er dan echt overeenkomsten tussen de 2CV en de Citroën ë-C3? Oui oui! Ze zijn ontworpen om mensen de vrijheid van mobiliteit te bieden, zonder torenhoge kosten. Beiden richten zich op comfort en gebruiksgemak boven luxe en overdaad. Maar de verschillen zijn natuurlijk ook groot. Waar de 2CV het moest hebben van een bescheiden motorisering en een canvas dak, heeft de ë-C3 een volledig elektrische aandrijving en biedt moderne technologie. Kortom, dezelfde geest, maar dan in een nieuw jasje. Tijd om deze nieuwe volksheld onder de loep te nemen.
Betaalbare elektrische mobiliteit voor 19.990 euro
Citroën verrast opnieuw door de ë-C3 nóg toegankelijker te maken. Naast de versie van 24.300 euro waar we al eerder mee mochten kennismaken, komt er nu een extra voordelige variant op de markt. Deze heeft een vanafprijs van slechts 19.990 euro. Daarmee is elektrisch rijden plotseling geen luxe meer, maar bereikbaar voor een veel groter publiek. Deze prijsdoorbraak is mogelijk zonder in te leveren op het typische Citroën-comfort of uitstraling. Een optionele 30 kW-snellader zorgt ervoor dat ook tussentijds bijladen onderweg eenvoudig blijft.


Comfort en ruimte zoals je van Citroën verwacht
Ondanks zijn compacte formaat blijft de ë-C3 trouw aan het DNA van het Franse merk. De kleine elektrische telg biedt een soepel rijcomfort, een verrassend ruim interieur en een gebruiksvriendelijke bediening. De ophanging is afgestemd op maximale demping van hobbels en oneffenheden, zoals je mag verwachten van een merk dat comfort altijd voorop stelt. De binnenruimte is ruim genoeg voor vijf inzittenden, terwijl de bagageruimte volwaardig bruikbaar blijft. Daarmee is de ë-C3 niet alleen ideaal voor woon-werkverkeer, maar ook voor ritten voor met het gezin.
De iets ruimere Citroën ë-C3 Aircross
Naast de compacte ë-C3 is er een stoerdere broer, de Citroën ë-C3 Aircross. Deze compacte SUV combineert meer ruimte en een hogere zitpositie met elektrische aandrijving. De basisversie heeft een 44 kWh-batterij en een bereik van meer dan 300 km (WLTP), ruim voldoende voor dagelijks gebruik én kleine trips. In 2025 volgt een uitvoering met een grotere 54 kWh-batterij, waarmee het bereik oploopt tot maar liefst 400 km (WLTP). Ideaal voor wie meer kilometers wil maken zonder veel laadstops. De elektromotor levert een gezonde 100 kW (136 pk), wat zorgt voor vlotte prestaties in alle situaties.
Ook hier blijven de prijzen scherp en de filosofie hetzelfde: elektrisch rijden moet voor iedereen mogelijk zijn. Kortom: met de nieuwe ë-C3 en ë-C3 Aircross zet Citroën opnieuw een grote stap richting betaalbare, toegankelijke mobiliteit – net zoals ze vroeger met de 2CV deden. Alleen nu zonder motorgeluid en uitstoot, maar met net zoveel Franse flair.





