
Chinese fabrikant start productie van solid-state-batterij: 40% meer bereik voor je EV

Het leek jarenlang alsof solid-state-batterijen altijd ‘nog vijf jaar weg’ zouden blijven. Maar inmiddels lijkt de technologie daadwerkelijk door te breken. De Chinese batterijproducent Gotion is begonnen met de productie van zijn nieuwe Gemstone-batterij — en die wordt direct al getest in elektrische auto’s op de openbare weg.
Geen sciencefiction meer
Solid-state-batterijen gelden al jaren als de unicorn van de accutechnologie: indrukwekkend op papier, maar lastig te maken in de praktijk. Het is de ‘heilige graal’ van batterijtechniek: lichter, krachtiger én veiliger. De grootschalige introductie van solid-state-accu’s zou een revolutie betekenen voor elektrische auto’s. Denk aan EV’s die 1.000 kilometer rijden op één lading en in een paar minuten opladen.
De Gemstone-batterij
Tot nu toe bleven het vooral mooie beloften. Maar volgens het Chinese Gotion is massaproductie binnen handbereik. Daarmee komt de droom van een EV die echt kan concurreren met benzine- en dieselauto’s dichterbij dan ooit. Gotion presenteert de tweede generatie van zijn Gemstone solid-state-batterij en is direct gestart met productie. Deze solid-state batterijcel heeft een 40% hogere energiedichtheid dan de gemiddelde lithium-ion-accu die in huidige EV’s ligt. Een EV met deze batterij komt dus een stuk verder, zonder dat de batterij meer ruimte inneemt.
Veilig
Waar traditionele EV-batterijen nog weleens negatief in het nieuws komen vanwege brandgevaar, stelt Gotion dat de Gemstone uitzonderlijk veilig is. De batterij doorstond prik-, druk- en hitteproeven zonder problemen.
Wanneer kunnen we ermee rijden?
Tja, hier komt de domper: voorlopig nog niet. Althans, niet op grote schaal. 2030 wordt genoemd als jaartal waarin je deze batterijen in een doorsnee EV kunt verwachten. Dus ja, nog steeds ‘over vijf jaar’. Maar volgens Gotion zijn de eerste testauto’s de weg op met deze techniek.
Gotion is lang niet zo groot als batterijgiganten zoals BYD en CATL, maar heeft toch een nette 3,5% van de wereldwijde EV-batterijmarkt in handen. BYD en CATL verwachten in 2027 al een productieklare solid-state-batterij te hebben. De race is dus begonnen. In de video hieronder vertellen we je meer over solid-state-batterijen: