Cadillac Celestiq: elektrische toplimo met Rolls-Royce-prijskaartje
Volledig handgemaakt, niet voor Europa
Als Elvis Presley nog leefde, welke auto zou hij dan gehad hebben? Hoogstwaarschijnlijk een Cadillac Celestiq: de nieuwe elektrische toplimousine van het Amerikaanse luxemerk. De Celestiq dient niet alleen als uithangbord voor waar Cadillac toe in staat is op elektrisch gebied, maar moet het merk tevens laten vechten in dezelfde ring als Rolls-Royce en Bentley.
Hogerop zoeken
Ja, je leest het goed. Cadillac ziet de Celestiq niet als concurrent voor auto’s als de Mercedes-Benz EQS en BMW i7. De Celestiq moet in plaats daarvan rechtstreeks gaan concurreren met onder meer Rolls-Royce, Bentley en Mercedes-Maybach. Dat lijkt nogal hoog gegrepen, maar Cadillac meldt dat iedere Celestiq volledig met de hand wordt gemaakt en dat ‘geen enkele auto hetzelfde is’. Iedere klant krijgt namelijk, net als bij Rolls en Bentley, de kans om zijn auto volledig naar wens samen te stellen. Dat heeft uiteraard een prijs, maar daarover later meer.
Hatchback zonder deurgrepen
Een moderne Cadillac herken je vooral aan zijn strakke, rechte lijnenspel. De Celestiq vormt daarop geen uitzondering. Het silhouet van de Celestiq begint redelijk traditioneel met een lange motorkap en schuin liggende voorruit, maar is aan de achterkant totaal uniek. De Celestiq is namelijk een hatchback: de achterruit loopt helemaal door naar achteren en scharniert mee omhoog als je toegang wil tot de bagageruimte. De hockeystick-vormige achterlichten die de achterruit flankeren zijn een ander opvallend designelement van de Celestiq.
Ook bijzonder is het totale gebrek aan deurgrepen op de Celestiq. Hoe open je de deuren dan? Simpel, met een druk op de knop openen de deuren van de Celestiq geheel elektrisch. Dat is niet alleen leuk om indruk mee te maken op je buurman, maar het ontbreken van deurgrepen zorgt tevens voor wat aerodynamische winst.
Breedbeeld-dashboard
Vanbuiten oogt de Celestiq al behoorlijk indrukwekkend, maar het interieur is waar de Cadillac écht moet bewijzen dat hij kan meevechten in het territorium van de aristocratische Britse merken. Op het oog lijkt dat zeker kans van slagen te hebben. Cadillac maakt voor het interieur van de Celestiq gebruik van exotische materialen. In het geval van de persfoto’s is dat een combinatie van zwart- en felblauw leer, aluminium en koolstofvezel.
Verder is zo’n beetje alles digitaal aan boord van de Celestiq. Net als bij de EQS bestaat het dashboard uit meerdere schermen – in totaal 55 inch – die de volle breedte van het interieur beslaan. Met een kleiner touchscreen op de middenconsole kun je diverse voertuigfuncties bedienen. Cadillac wijst de fysieke knoppen overigens niet volledig naar de eeuwige jachtvelden: op de middenconsole zit namelijk nog een iDrive-achtige draaiknop. Scheelt weer vingerafdrukken op de schermen. Voor muziekliefhebbers is het leuk om te weten dat het audiosysteem van de Celestiq maar liefst 38(!) speakers heeft.
Specificaties Cadillac Celestiq
De Celestiq staat op het elektrische Ultium-platform van moederbedrijf General Motors (GM). Dat is dezelfde technische basis als onder meer de elektrische GMC Hummer. De aandrijflijn van de Celestiq bestaat uit twee elektromotoren die worden gevoed met stroom uit een 111 kWh grote batterij.
Het geheel resulteert in een vermogen van 600 pk, 867 Nm koppel en een door GM ingeschatte actieradius van 483 kilometer. Dat zal ongetwijfeld wat minder worden als je het vermogen van de aandrijflijn vaak aanspreekt. Desgewenst zoef je namelijk in 3,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid van de Celestiq is niet bekend. Eigenlijk doet dat er ook niet zo toe, want de Celestiq is vooral gericht op comfort. Onder meer adaptieve luchtvering, ‘Active Roll Control’ en ‘Magnetic Ride 4.0’ moeten bijdragen een zo gerieflijk mogelijke rijervaring.
Op het gebied van autonoom rijden beschikt de Celestiq over het ‘Ultra Cruise’-systeem van Cadillac. Daarmee kan de auto momenteel semi-autonoom rijden, maar Cadillac zegt er wel bij dat de Celestiq over alle hardware beschikt om in de toekomst – via over-the-air-updates – meer aan te kunnen.
Prijs Cadillac Celestiq
Dan komen we aan bij het voornaamste feit waardoor Cadillac het een stapje hoger zoekt met de Celestiq: de prijs. Cadillac vermeldt namelijk dat die uitkomt op ‘meer dan 300.000 dollar’. Aangezien iedere Celestiq volledig naar klantwens samengesteld wordt, mag je ervan uitgaan dat je daar nog wat dollars bij op kunt tellen. Daarnaast is het zo dat de Celestiq alleen leverbaar is als je op een wachtlijst staat. Eind 2023 start Cadillac met de productie van de Celestiq. Niet dat het voor ons wat uitmaakt, want de Celestiq zal de oversteek naar Europa niet maken.