BYD Seal U nu ook als plug-in hybride
BYD Seal U DM-i is de naam
BYD introduceert de nieuwe BYD Seal U DM-i. In tegenstelling tot de volledig elektrische Seal U is de DM-i een plug-in hybride met benzinemotor. De elektrische actieradius van de stekkerhybride komt uit op maximaal 125 kilometer. De marktintroductie staat gepland voor de tweede helft van dit jaar.
BYD Seal U DM-i opladen
De BYD Seal U DM-i beschikt over een kleinere BYD Blade Battery, die vrij is van nikkel en kobalt. Het van 30-80% opladen van de accu duurt met de 18 kW-DC lader circa 35 minuten. Thuis of aan de openbare laadpaal kan met maximaal 11 kW worden geladen. Naast een EV-modus heeft de auto ook een Hybride- of HEV-modus. In deze twee rijmodi zorgt de benzinemotor alleen bij accelereren voor extra vermogen. Daarbij laadt hij de accu tijdens het rijden op zodat elektrische aandrijving altijd beschikbaar is.
SEAL U DM-i Design
De BYD Seal U DM-i Design heeft een aandrijflijn met een 96 kW (131 pk) sterke 1,5-liter viercilinder turbomotor, twee elektromotoren, de BYD Blade Battery (18,3 kWh) en vierwielaandrijving. Het systeemvermogen bedraagt 238 kW (324 pk) en het maximale koppel 550 Nm. De acceleratie van 0-100 km/h duurt 5,9 seconden. De elektrische actieradius van de BYD Seal U DM-i Design bedraagt 70 kilometer met een elektrisch gecombineerd verbruik van 23,5 kWh/100 km. In combinatie met een gemiddeld brandstofverbruik van 1,2 l/100 km komt de totale range uit op 870 km (alle rangecijfers volgens WLTP).
Ook als BYD Seal U DM-i Boost en Comfort
De voorwielaangedreven Boost- en Comfort-uitvoeringen van de BYD Seal U DM-i hebben een 1,5-liter benzinemotor en een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 160 kW (218 pk) en het maximale koppel 300 Nm. De Boost-uitvoering heeft een 18,3 kWh-Blade Battery, die goed is voor een elektrische range van maximaal 80 kilometer met een elektrisch gecombineerd verbruik van 21 kWh/100 km. In combinatie met een gemiddeld brandstofverbruik van 0,9 l/100 km komt de totale range uit op 1.080 km (alle rangecijfers volgens WLTP).
Ook met 26,6 kWh
De grotere (26,6 kWh) Blade Battery van de Comfort-uitvoering maakt een elektrische range van 125 kilometer mogelijk, volgens de WLTP-testnorm.
Bagageruimte
Met alle zitplaatsen in gebruik bedraagt het volume van de bagageruimte 425 liter gemeten onder de hoedenplank en 552 liter tot aan het dak. Door de (60:40) achterbank in zijn geheel neer te klappen, neemt de inhoud toe tot 1.440 liter. Dankzij de Vehicle-to-Load-functie is het mogelijk om externe elektrische apparaten aan te sluiten op de BYD Seal U DM-i. Het maximale trekgewicht voor de Seal U DM-i Design is 1.300 kg, voor Boost en Comfort 750 kg.
Levering vanaf tweede helft 2024
De nieuwe BYD Seal U DM-i wordt in de tweede helft van 2024 op de Nederlandse markt verwacht. Alle modellen worden standaard geleverd inclusief 6 jaar/150.000 kilometer fabrieksgarantie, 8 jaar/200.000 km garantie op de accu (minimaal 70% capaciteit) en 8 jaar/150.000 km voor de elektromotor. De Nederlandse prijzen en uitvoeringen worden kort voor de marktintroductie bekendgemaakt.