Bugatti in zee met Rimac Automobili, wordt Bugatti Rimac
Samenwerking dankzij Porsche
Porsche en Rimac Automobili hebben de laatste hand gelegd aan de plannen om een nieuwe joint venture op te richten met Bugatti, genaamd Bugatti Rimac. De CEO’s van de twee bedrijven, Oliver Blume en Mate Rimac, hebben daartoe de contracten ondertekend. De oprichting van de gezamenlijke onderneming zal plaatsvinden in het vierde kwartaal van 2021, onder voorbehoud van goedkeuring door de mededingingsautoriteiten in verschillende landen.
Zo zit alles in elkaar bij Bugatti Rimac
De constructie van Bugatti Rimac is ietwat ingewikkeld. In het kort gaat het volgende gebeuren: in de nieuwe constructie blijft 55 procent van de aandelen in handen van Rimac Automobili en wordt 45 procent van Porsche. Bugatti wordt door de huidige eigenaar Volkswagen in het gezamenlijke bedrijf gebracht en de aandelen van Bugatti worden vervolgens overgedragen aan Porsche.
Bugatti blijft in Molsheim
Bugatti Automobiles S.A.S. blijft gevestigd in het historische hoofdkantoor in Molsheim, Frankrijk, waar het in 1909 werd opgericht. Bugatti heeft altijd aan de top van de auto-industrie gestaan en de dromen van zijn klanten en liefhebbers over de hele wereld overtroffen. Met zijn lange traditie en ervaring levert Bugatti een sterke bijdrage aan Bugatti Rimac, onder meer met al zijn knowhow op het gebied van fabricage en vakmanschap, koolstofvezel en andere lichtgewicht materialen en productie van kleine series. Bugatti neemt ook een uniek en ervaren netwerk van wereldwijde dealerpartners mee.
Porsche en Rimac
Porsche en Rimac Automobili begeleiden Bugatti in de toekomst. Porsche is al in 2018 een samenwerking aangegaan met Rimac Automobili en vergroot vervolgens zijn aandelen in het Kroatische auto- en technologiebedrijf. Op het moment van schrijven heeft Porsche nog een aandeel van 24 procent in Rimac Automobili. Dat wordt dus uitgebreid naar 45 procent.
Porsche winstgevend
Porsche zelf staat in de boeken als een gerenommeerde sportwagenfabrikant uit Stuttgart, Duitsland, en was in 2020 het meest winstgevende bedrijf binnen de Volkswagen Group. Rimac Automobili daarentegen heeft zich gevestigd als een pionier in de sector op het gebied van elektrische technologieën, zowel als technologieleverancier als fabrikant van elektrische hypercars met de recente lancering van de nieuwe Rimac Nevera.
Oliver Blume aan het woord
Oliver Blume, voorzitter van de Raad van Bestuur van Porsche AG: “We combineren Bugatti’s sterke expertise in de hypersportwagenbusiness met Rimac’s enorme innovatiekracht op het veelbelovende gebied van elektrische mobiliteit. Bugatti draagt een traditierijk merk, iconische producten, unieke kwaliteitsnormen en vakmanschap, een trouwe klantenbasis en een wereldwijd dealernetwerk bij aan de joint venture. Naast technologie draagt Rimac bij aan nieuwe ontwikkelings- en organisatiebenaderingen.”
Mate Rimac aan het woord
Mate Rimac, oprichter en CEO van Rimac Automobili: “Dit is echt een opwindend moment in de korte, maar snel groeiende geschiedenis van Rimac Automobili en deze nieuwe onderneming tilt de zaken naar een geheel nieuw niveau. Ik heb altijd van auto’s gehouden en kan bij Bugatti zien waar passie voor auto’s je naartoe kan brengen. Ik kan niet beginnen te vertellen hoe enthousiast ik ben over het potentieel van deze twee merken die kennis, technologieën en waarden combineren om in de toekomst een aantal echt speciale projecten te creëren.”
Elektrische Bugatti
Wat deze samenwerking ook vertelt is dat een elektrische Bugatti in de nabije toekomst echt gaat gebeuren. Rimac Automobilie heeft met zijn Nevera bewezen dat een elektrische hypercar veel potentie heeft.