Bugatti Chiron Super Sport Golden Era is nachtmerrie voor schadehersteller
Eer bewijzen aan Bugatti-geschiedenis
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
We hebben hem gevonden: de nachtmerrie voor elke schadehersteller. Dit is de Bugatti Chiron Super Sport Golden Era. De hypercar zit vol met unieke schetsen. De Golden Era is het resultaat van een Amerikaanse Bugatti-verzamelaar met een diepe waardering voor de geschiedenis van Bugatti en voor de ingewikkelde techniek van de W16-motor. De koper wilde op gepaste wijze eer bewijzen aan de geschiedenis die tot de creatie van deze motor had geleid. De Golden Era is het resultaat.
Meest uitdagende maatwerkproject ooit
De Bugatti Chiron Super Sport Golden Era was misschien wel het meest uitdagende maatwerkproject dat Bugatti ooit heeft ondernomen, stelt het merk. De auto is het resultaat van twee jaar zwoegen, met geheel nieuwe technieken.
Achim Anscheidt, voormalig Design Director van Bugatti die verantwoordelijk was voor deze creatie, geeft een toelichting: “Onze klanten kunnen ongelooflijk creatief zijn en we zijn er trots op dat we ze kunnen helpen om dromen te realiseren, maar uitgebreide speciale opdrachten zoals deze zijn buitengewoon zeldzaam. We zien meestal niet meer dan één of twee creaties op deze schaal per jaar. Gezien de visie en de veeleisende aard van dit project – en de fantastische ideeën die we wilden realiseren – is ‘Golden Era’ waarschijnlijk het meest veeleisende stuk personalisatiewerk waar mijn team en ik ooit aan hebben gewerkt.”
Mijlpaalmomenten samengesteld
Anscheidt vervolgt: “Een zeer belangrijke klant kwam naar ons toe en tijdens onze gesprekken zei hij dat hij vond dat de Chiron Super Sport en de W16-motor een mijlpaal vertegenwoordigden in de autowereld. Hij wilde iets echt unieks doen om het te vieren. We keken terug door de geschiedenis van Bugatti om een aantal van deze mijlpaalmomenten te vinden, waaronder de tijd van Ettore Bugatti, Jean Bugatti en Roland Bugatti, die echt het eerste gouden tijdperk voor het merk markeerden. En dan natuurlijk de moderne incarnatie van Bugatti uit 1987, waarbij ik de iconen uit die tijd uitkoos die het merk Bugatti gingen definiëren. Ons team stelde een concept voor met 45 schetsen van de iconen van het merk die met de hand rechtstreeks op de auto zelf zouden worden getekend. De eigenaar werd meteen verliefd op het ontwerp. De implementatie klinkt misschien vrij eenvoudig, maar het bereiken van een perfecte afwerking, die de tand des tijds zou doorstaan, vergde meer geduld en vakmanschap dan je je ooit kunt voorstellen.”
Nalatenschap van Bugatti
Het totale project voor de auto zou de nalatenschap van Bugatti vastleggen, een verhaal verteld door middel van een compositie van prachtig ingewikkelde schetsen die mijlpalen van het legendarische merk uitbeelden. Aan de passagierszijde onthullen 26 handgetekende schetsen iconen zoals de Type 41 Royale – geprezen als de meest luxueuze auto bij de onthulling in 1926 – en de Type 57 SC Atlantic, algemeen beschouwd als de mooiste auto ooit ontworpen. Aan de bestuurderskant tonen 19 schetsen de wedergeboorte en het blijvende succes van Bugatti sinds 1987, gaande van de EB110 tot de Veyron en Chiron. Ook de W16-motor is afgebeeld. Met extreme passie, een zekere mate van beproeving en leren, werd de laatste schets uiteindelijk voltooid, nadat een geheel nieuwe techniek was ontwikkeld om de gewenste afwerking voor het exterieurkunstwerk te bereiken. In totaal nam deze fase van het proces meer dan 400 uur in beslag – een bewijs van de complexiteit van het kunstwerk.
Goudtint: Doré
Daarnaast is er gekozen voor een custom lakkleur: een tijdloze en feestelijke goudtint genaamd ‘Doré’. Deze kleur werd gecreëerd en toegepast op de auto met een verlopende kleur opgesplitst in een speciale metallic variant van ‘Nocturne Black’. Hadden we al gezegd dat het herstellen van schade een ware nachtmerrie zou zijn?
Interieur Bugatti Chiron Super Sport Golden Era
Het interieur oogt net zo speciaal. Op elk van de deurpanelen zijn drie Bugatti-iconen met de hand aangebracht met een speciaal samengestelde verf en een fijn penseel waarmee een van de ontwerpteams rechtstreeks op het leer kon tekenen. De EB110, Veyron en Chiron, legendes van nu, staan oog in oog met de iconen uit het verleden die hen inspireerden: de Type 35, Type 57 SC Atlantic en de Type 41 Royale – toegepast op de andere kant van het interieur. Subtiele ‘Golden Era’-stiksels en handgeschreven ‘One-of-One’-motieven maken het feest compleet.
Overhandiging van Bugatti Chiron Super Sport Golden Era
De auto wacht nu op een officiële overdracht aan de eigenaar tijdens de Monterey Car Week. Vermoedelijk is het ook een van de duurste Bugatti Chiron Super Sport-modellen ooit gemaakt.