Unieke auto: Brooke Double R260 Cosworth
Een zeldzame rode sigaar
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Dit kom je niet elke dag tegen: een Brooke Double R260 Cosworth uit 2008. Van deze auto zijn slechts dertien exemplaren gebouwd. Dit exemplaar staat op Nederlands kenteken en is origineel links gestuurd. Dit wil je toch hebben?
Slechts dertien stuks van Brooke Double R260 Cosworth
De Brooke Double R260 Cosworth is ontwikkeld door een klein bedrijf in Devon, Engeland. Van het model zijn maar weinig exemplaren gebouwd. Voor zover bekend waren dat er slechts dertien. Deze rode auto is het enige exemplaar in Nederland. Opvallend: hoewel het stuur links zit, bevindt ook de schakelpook zich aan de linkerzijde. Dat vraagt in het begin wellicht even om wat gewenning.
2,3-liter Cosworth-viercilinder
Onder de motorkap huist een krachtige 2,3-liter Cosworth-viercilinder op basis van een Ford Duratec. Deze motor levert indrukwekkende prestaties: denk aan een vermogen van 191 kW (260 pk) en een koppel van 271 Nm. Dat resulteert in een 0-100-tijd van slechts 3,1 seconden. De Brooke Double R260 Cosworth weegt overigens maar 600 kilogram. Dat brengt hem in hetzelfde vaarwater als een Caterham, waarvan sommige uitvoeringen ook over deze aandrijflijn beschikken.
Stalen buizenchassis
De plaatsing van de motor in een stalen buizenchassis achterin zorgt voor een uitstekende gewichtsverdeling, maar je moet natuurlijk wel weten wat je doet. Want van ABS en ESP moet deze Brooke niets weten. Het dragen van een helm is ook aan te raden, aangezien een volwaardige voorruit schittert van afwezigheid. De verstelbare pedalenconsole maakt het mogelijk dat bestuurders van verschillende lengtes in deze auto kunnen rijden.
Quaife sperdifferentieel
Vooral de vorm van deze Brooke valt op, want die doet denken aan de ‘sigarenracers’ van de jaren ’50 en ’60. Ook de remmen zijn noemenswaardig, want dat zijn AP Racing-remmen met vier zuigers per remklauw. Het vermogen wordt via een Quaife sperdifferentieel op de achterwielen losgelaten. De ophanging van de Brooke Double R260 is gebaseerd op raceauto’s en beschikt over verstelbare schokdempers en stangen.
Prijskaartje
Dit specifieke exemplaar is gebouwd in 2008 en heeft slechts 9.556 km gereden. Prijskaartje: 37.800 euro. Hij staat te koop bij Brooks Classics in Utrecht.