Werkt Borgward aan een nieuwe Isabella?
Studiemodel Borgward debuteert op autoshow van Frankfurt.
Een lange, lage motorkap, nadrukkelijk aanwezige wielkasten, een laag dak, wat heeft Borgward in petto op de autoshow van Frankfurt in september? Een moderne reïncarnatie van de legendarische Borgward Isabella misschien?
“She is back”
Wat het antwoord ook mag zijn: Borgward verklapt voorlopig geen details en houdt het bij deze foto. Borgward wil alleen het volgende kwijt: “She is back!”. Dat ‘zij’ lijkt wel heel erg te verwijzen naar de Isabella. Mogelijk gaat het om een Isabella met (deels) elektrische aandrijflijn.
Borgward, dat is nieuw voor mij
Borgward is van oorsprong een Duitse autofabrikant. Tussen 1919 en 1963 had het bedrijf tot wel 23.000 werknemers en produceerde het meer dan een miljoen auto’s. Modellen als de Hansa 1500, de Isabella en de P100 stonden toentertijd bekend om hun innovatieve techniek. Borgward bouwde ook vrachtwagens, bussen, boten en zelfs helikopters. De fabrikant kon de concurrentie echter niet bijbenen en ging in 1963 failliet.
Opnieuw geïntroduceerd
Christian Borgward, de kleinzoon van merkoprichter Carl, laat Borgward herleven. Hij sloot daarvoor een deal met een Chinese partner. Er zijn inmiddels twee modellen gepresenteerd: de 4,7 meter lange BX7 en de 4,48 meter lange BX5. Beide crossovers zijn inmiddels te koop in China en Korea. Borgward bouwt voor de Europese markt een productielocatie in Bremen. In Europa staat het merk nog in de kinderschoenen. Of het merk ook naar Nederland komt, is nog niet duidelijk.