Boeteregen op A12: in één maand al dik 5.000 boetes bij wegwerkzaamheden Utrecht
Dure prenten
Een primeur in Nederland: voor het eerst kunnen automobilisten via trajectcontrole een snelheidsboete krijgen op een weg met wegwerkzaamheden. Op de A12 bij de Utrechtse Galecopperbrug is het al meer dan vijfduizend keer raak in slechts één maand. Dat schrijft het AD op basis van cijfers van het Openbaar Ministerie.
Wegwerkzaamheden A12
Om wegwerkers te beschermen, wordt de maximumsnelheid altijd verlaagd op plekken waar wegwerkzaamheden worden uitgevoerd. Om te zorgen dat mensen zich daar ook écht aan houden, staan er dikwijls flitsauto’s of soms zelfs verplaatsbare flitspalen op deze trajecten. Trajectcontroles zijn te duur om aan te leggen op plekken waar slechts tijdelijk aan de weg gewerkt wordt. Maar wat als de werkzaamheden toevallig plaatsvinden op een stuk weg waar al alle trajectcontrole-apparatuur aanwezig is?
Trajectcontrole bij werkzaamheden op Galecopperbrug
Deze situatie speelt zich nu af bij de werkzaamheden aan de Galecopperbrug. Vanaf 13 juni tot begin 2024 voert Rijkswaterstaat onderhoud uit aan de burg op de A12 bij Utrecht in de richting van Arnhem. Tijdens de werkzaamheden geldt een maximumsnelheid van 70 km/uur. Normaal gesproken mag je hier 100 km/u rijden. Hier wordt 24/7 op gehandhaafd door het trajectcontrolesysteem op de parallelbaan richting Arnhem.
Het trajectcontrolesysteem is hiervoor speciaal tijdens de werkzaamheden aangepast naar 70 km/uur. Het aanpassen van een trajectcontrolesysteem vanwege werkzaamheden is nooit eerder gedaan. In dit geval valt het werkgebied precies binnen een sectie van de trajectcontrole.
Boeteregen
Het Openbaar Ministerie brengt iedere vier maanden een overzicht van alle uitgedeelde verkeersboetes in het land, maar het AD heeft de cijfers van de eerste maand van de wegwerkzaamheden aan de Galecopperbrug opgevraagd.
Wat blijkt? Tussen 4 juli en 4 augustus zijn er al 5.264 boetes uitgeschreven. Gemiddeld rijden per dag 170 automobilisten te hard over de brug. Volgens het AD had het aantal hoger veel hoger kunnen liggen, want het systeem meet alleen de snelheid op de parallelbaan en niet op de hoofdrijbaan. Het zullen stevige boetes zijn, want snelheidsovertredingen bij wegwerkzaamheden worden zwaarder beboet, omdat de veiligheid van de wegwerkers in gevaar wordt gebracht.
Lees ook: