BMW X7 heeft nieuw design en motoren
Ingrijpende facelift voor de grootste BMW
Heel ingrijpend zijn de facelifts van de BMW-modellen normaal gesproken niet. Hoe anders is dat bij de geüpdatete BMW X7. Het hele front is aangepast, waarbij de nieuwe koplampen het meest in het oog springen. Ook is de X7 M60i nu het nieuwe topmodel.
Nieuw uiterlijk voor de X7
BMW is met de styling van nieuwe modellen een bepaalde weg ingeslagen die niet bij iedereen in de smaak valt. Je vindt het gaaf of je vindt het helemaal niks. Voor de facelift van de BMW X7 zal die verdeling niet anders zijn, want gewaagd is het nieuwe front zeker. De manier waarop de lampen de voorkant van de kolos versieren valt direct op. Deze zijn verdeeld over twee units, waarbij het bovenste deel bestaat uit de led-dagrijverlichting en richtingaanwijzers en het onderste deel daadwerkelijk de koplamp is met led-matrixtechniek. Het is dezelfde vormgeving die we gaan terugzien op de BMW XM, de nieuwe 7 Serie en i7.
Verder voegt BMW zilverkleurige designelementen toe in de nieuw vormgegeven bumper. Aan de achterkant zijn de wijzigingen minder radicaal, waar alleen de lichtunits zijn veranderd. Deze hebben nu een opvallend 3D-design.
Interieur
Binnenin is het vooral opgefrist. Zo heeft ook de X7 nu het BMW Operating System 8, met de laatste generatie iDrive. In het midden van het dashboard zien we een 14,9-inch display, dat nu meer lijkt te zweven in vergelijking met het oude interieur. Voor de neus van de bestuurder is een 12,3-inch display terug te vinden.
BMW X7 motoren
Onder de motorkap is er ook genoeg veranderd. Zo is de X7 M50i uit het aanbod verdwenen als dikste motor. Deze wordt opgevolgd door de M60i. Wederom is dit een 4.4-liter V8 benzinemotor met twee turbo’s. Echter volledig herzien en wordt nu geholpen door een 12 pk en 20 Nm sterke starter-generator, waardoor de M60i een mild hybrid is. Het vermogen is wel nog steeds 530 pk en een koppel van 750 Nm, waarmee je binnen 4,7 seconden op 100 km/u zit. Je herkent de X7 M60i aan zijn sportieve uiterlijk door het M Sportpakket.
In de X7 xDrive40i ligt een vernieuwde zes-in-lijn benzinemotor, met 380 pk en 520 Nm. Dat is 70 Nm en bijna 50 pk meer dan de oude motor. Dit is tevens een mild hybrid, met dezelfde techniek als de M60i. In tegenstelling tot bij Audi, kun je bij BMW gewoon blijven dieselen. Dat kan met een 352 pk en 700 Nm sterke zescilinder in de xDrive40d.
Wat de X7 moet kosten is nog niet bekend, evenals wanneer hij in de showrooms staat.