BMW viert 40 jaar 3-serie
De BMW 3 Serie is de succesvolste modelreeks in de historie van het merk. Sinds de lancering van het origineel, 40 jaar geleden, zijn er ruim 14 miljoen stuks verkocht – circa 25 procent van de totale BMW verkoop.
De BMW 3-serie is de grondlegger van het huidige sportsedan-segment. Sinds de introductie van de eerste generatie veertig jaar geleden, zet hij de toon op het gebied van rijdynamiek en tijdloos design. In vergelijkingstests, op het circuit en in het dagelijkse gebruik heeft de BMW 3-serie met zijn doordachte onderstel en achterwielaandrijving een onverslaanbare status verworven. Met ruim 14 miljoen verkochte exemplaren sinds de lancering van de E21 in 1975 is de BMW 3 Serie uitgegroeid tot de succesvolste modelreeks in de historie van het merk.
Vijf generaties BMW 3-serie
- E21 (1975-1983) – Groeide uit tot een populaire auto dankzij krachtige vier- en zescilindermotoren en achterwielaandrijving. In 1983 stond de teller al op 1,4 miljoen verkochte exemplaren.
- E30 (1982-1994) – Onderscheidde zich met zijn verbazingwekkend goede rijdynamiek, eerste zescilinder dieselmotor in het segment en optionele vierwielaandrijving. Nieuwe modelvarianten als de vierdeurs Sedan, Touring en Cabrio maakte de BMW 3 Serie aantrekkelijk voor een breder publiek. De E30 was tevens de eerste 3-serie waarvan een M3 op de markt kwam.
- E36 (1990-1999) – Eerste BMW 3 Serie die leverbaar werd als Coupé. Was onverslaanbaar met efficiënte viercilinder dieselmotoren en werd tevens als Compact op de markt gebracht.
- E46 (1998-2006) – Deze generatie introduceerde geavanceerde technologie in het segment en was de eerste BMW 3-serie met common-rail dieseltechniek.
- E90 (2005-2012) Bood een hoogstaande mix van comfort, rijdynamiek en efficiency. Was tevens de eerste BMW 3-serie met zuinigheidstechnologie onder de noemer BMW EfficientDynamics.
BMW M
De populariteit van de BMW 3-serie is mede het resultaat van vele successen in de autosport. De eerste BMW M3 – de uiterst sportieve versie van de E30 die werd ontwikkeld als homologatiemodel voor het Duitse DTM-kampioenschap – groeide uit tot een sportwagen en zette BMW M nadrukkelijk op de kaart. De Group A E30 BMW M3 is tot op vandaag de succesvolste touringcar ooit. De volgende twee generaties BMW M3 waren voorzien van een zescilinder en van de E46 M3 werd ook nog een circuitgerichte M3 CSL geïntroduceerd. De E90 M3 kreeg een hoogtoerige V8-motor en kwam ook als Sedan op de markt.