Review – BMW iX2 xDrive30 (2024), opvallen doe je zo!
Allesbehalve 'gewoontjes'
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Als een traditioneel gelijnde SUV iets te gewoontjes is, heeft BMW altijd een alternatief in de vorm van een SUV-coupé. De nieuwe generatie BMW X2 vormt geen uitzondering. Dat is bijzonder, want de vorige generatie X2 was een meer traditioneel gelijnde SUV. In dit geval is de X2 altijd een SUV-coupé.
BMW X2 ook 100% elektrisch: de BMW iX2
Opvallend is de nieuwe X2 sowieso, net als zijn voorganger. Een belangrijk verschil is dat de X2 voortaan ook geleverd wordt met batterij-elektrische aandrijflijn. Niet heel verwonderlijk aangezien de technisch identieke BMW X1 ook in meerdere aandrijfsmaken wordt geleverd. Als BMW iX2 – zoals de elektrische variant heet – is er in twee smaken. Welke dat zijn, leggen we graag even aan je uit.
Wat krijg je voor je centen?
De BMW iX2 is er vanaf een kleine 50.000 euro. In dat geval krijg je de sleutels van de BMW iX2 eDrive20, zonder M Sport-pakket. Deze auto heeft voorwielaandrijving, een elektromotor van 150 kW (204 pk) en een 66,5 kWh grote batterij, goed voor een actieradius variërend van 439 tot 478 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Deze auto sprint in 8,6 seconden van 0 naar 100 km/u. Overigens is de BMW X2 ook verkrijgbaar als mild-hybride en als extra potente M35i xDrive met 300 pk. Er is zelfs een dieselmotor met 150 pk verkrijgbaar: de BMW X2 sDrive18d.
EV die OPVALT! – BMW iX2 (2024) – REVIEW – AutoRAI TV
BMW iX2 xDrive30
Wij rijden in de BMW iX2 xDrive30. De ‘xDrive’-aanduiding verklapt al dat het hier gaat om een versie met vierwielaandrijving. De basisprijs van deze motorvariant bedraagt ongeveer 60.000 euro, nog zonder M Sport-pakket. Dankzij twee elektromotoren levert deze uitvoering 230 kW (313 pk) en duurt de 0-100-sprint maar 5,6 seconden. De batterijgrootte is gelijk aan die van de eDrive20: dus 66,5 kWh. Dat levert in dit geval een actieradius op van 417 tot 449 kilometer op papier. Reken in de praktijk op 280 tot 350 kilometer.
Snelladen
Elke BMW iX2 kan snelladen met maximaal 130 kW, waardoor de batterij van 10 tot 80 procent is bijgeladen in 29 minuten. Met 11 kW laden van 0 tot 100 procent ben je 6,5 uur verder.
Prijzen lopen stevig op
Met wat opties kunnen de prijzen sterk oplopen. Dit specifieke exemplaar heeft bijvoorbeeld een prijskaartje van bijna 77.000 euro. Dat is veel geld. Hoe kan dat? Opties zijn prijzig. Het M Sport-pakket kost je 4.000 euro. Een glazen panoramadak: 1.421 euro. BMW brengt voor Driving Assistant Professional nog 2.114 euro in rekening. Daarnaast betaal je voor het Innovation Pack en Comfort Pack respectievelijk 3.494 en 1.496 euro. Je vinkt zo voor meer dan 14.000 euro aan opties aan. Dat moet je willen, want voor 77.000 euro heb je ook andere – veel grotere – batterij-elektrische auto’s met meer actieradius. Deze BMW moet het vooral van zijn looks hebben.
Een primeur?
De nieuwe BMW iX2 xDrive30 is standaard uitgerust met 17-inch lichtmetalen wielen. De optionele lichtmetalen wielen zijn leverbaar in maten variërend van 18- tot 21-inch, waarbij laatstgenoemde wielmaat een primeur is voor een compact BMW model.
Sports Activity Coupé
De nieuwe BMW X2 heeft een opvallend en expressief design dat hem duidelijk onderscheidt van de BMW X1. Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe BMW X2 194 millimeter langer geworden, met 4.554 millimeter lengte in totaal. De breedte nam met 21 millimeter toe tot 1.845 millimeter en de hoogte met 64 millimeter tot 1.590 millimeter. Daarnaast zorgen de langere wielbasis en extra spoorbreedte voor meer interieurruimte, zowel op de vijf zitplaatsen als in de bagageruimte.
Bagageruimte BMW iX2
De nieuwe BMW X2 heeft een bagageruimtevolume van 560 tot 1.470 liter, afhankelijk van de modelvariant. De BMW iX2 biedt 525 tot 1.400 liter bagageruimte.
Soms een beetje zoeken
Verder is de ergonomie oké, het kan beter. Alles is verstopt in het infotainmentsysteem. Je hebt wel wat snelkoppelingen, maar het is altijd zoeken naar de gewenste functie. Bovendien moet je uit je stoel komen om bij het aanraakscherm te geraken met je vinger. Verder heeft het infotainmentsysteem een flinke leercurve. Je moet er echt even aan wennen hoe alles werkt. Je hebt ook drie sneltoetsen links naast het scherm, alleen vallen die net weg achter het stuur. Je moet dus altijd uit je stoel komen.
BMW iX2 heeft prettig onderstel
Wat is er goed? De BMW X2 en dus ook de iX2 heeft zeer fijne stoelen, een fantastische geluidsinstallatie en een prettig onderstel. De auto weegt 2.095 kilogram, maar dat voel je niet. Een sterke eigenschap van deze BMW. Wel is de besturing gevoelsmatig te ligt. Hier zien we liever wat meer feedback.
Rijhulpsystemen
De standaard en optionele assistentiesystemen voor geautomatiseerd rijden en parkeren zorgen zowel bij dagelijkse ritten als op langere reizen voor meer comfort en veiligheid. Standaard zijn onder meer de nieuwste versie van Front Collision Warning, Cruise Control met remfunctie, Speed Limit Info en Lane Departure Warning met terugstuurfunctie. Ook Parking Assistant met een achteruitrijcamera en achteruitrij-assistent zijn standaard aanwezig. Gelukkig laten de verplichte rijhulpsystemen als snelheidswaarschuwing en Lane departure warning zich eenvoudig uitschakelen. Tip: doe dit voor vertrek. Scheelt een hoop toeters en bellen onderweg.
Veel zaken optioneel
Het aanbod van optionele systemen omvat onder meer Steering and Lane Control Assistant, Active Cruise Control met Stop & Go functie, Active Navigation, Exit Warning (uitstapwaarschuwing), het BMW Head-up Display, Surround View, Remote 3D View, BMW Drive Recorder en Remote Theft Recorder. Door middel van Remote Software Upgrades kunnen bestaande functies ook na aanschaf worden verbeterd. Het is zelfs mogelijk om nieuwe functies toe te voegen. Augmented View is optioneel beschikbaar voor het BMW Maps navigatiesysteem dat gebaseerd is op cloudgegevens.
Technische specificaties BMW iX2 xDrive30
- Systeemvermogen: 230 kW (313 pk, tijdelijk piekvermogen)
- Systeemkoppel: 494 Nm
- 0-100 km/u: 5,6 seconden
- Topsnelheid: 180 km/u
- Accu: 66,5 kWh, waarvan 64,8 kWh bruikbaar
- Actieradius (WLTP): 417 tot 449 kilometer
Conclusie review BMW iX2
De BMW iX2 – en ook de normale BMW X2 – is een auto die opvalt. Als batterij-elektrische auto overtuigt het model met zijn prestaties en prettige onderstel, maar de actieradius valt in sommige opzichten ietwat tegen. Dat heeft dan vooral weer met zijn prijs te maken. Met opties is deze BMW behoorlijk prijzig. Je moet er dus wat voor over hebben om op te vallen. Qua rijden stelt deze BMW iX2 absoluut niet teleur. Meer zien en weten? Check dan voor de video!