BMW i8 bijna productierijp
De productiestart van de BMW i8 nadert. BMW heeft het prototype van de plug-in hybride 2+2 sportauto onthuld.
Met een volledig nieuw ontwikkelde 1,5-liter TwinPower driecilinder turbomotor, een elektromotor en een lichte LifeDrive-carrosseriestructuur van koolstofvezel, magnesium en aluminium zijn de prestaties fors te noemen. Voor de i8 claimt BMW een topsnelheid van 250 km/uur en een acceleratie van 0 tot 100 km/uur binnen 4,5 seconden. Een brandstofverbruik van slechts 2,5 l/100 km gemiddeld is haalbaar met een uitstoot van 59 g/km CO2. De BMW i8 heeft een lengte van 4.689 mm, een breedte van 1.942 mm en hoogte van 1.293 mm. De lange neus, de korte overhang voor en achter, een wielbasis van maar liefst 2.800 mm en de aflopende daklijn schetsen het beeld van een aantrekkelijke 2+2 sportcoupé, met een lage luchtweerstand van slechts Cw 0,26. 35 km elektrisch Met een volle accu is tot 35 kilometer puur elektrisch af te leggen, met een maximumsnelheid van 120 km/u. Aan de andere kant biedt de BMW i8 indrukwekkende prestaties met veel tractie en sportieve wegligging bij voluit accelereren. De benzinemotor en de elektromotor drijven dan gelijktijdig de auto aan. De meeste kracht gaat daarbij naar de achterwielen, omdat die worden aangedreven door de benzinemotor via een zestrapsautomaat. De voorwielen worden rechtstreeks aangedreven door de elektromotor. Opladen van de accu gaat tijdens het rijden, maar kan ook op het elektriciteitsnet met een doorsneestekker (tot 3 uur laadtijd) of met een BMW i Wallbox (tot 2 uur laadtijd). Speciaal glas De BMW i8 is de eerste auto ter wereld met zogenoemd chemisch gehard glas, zoals dat bijvoorbeeld ook voor smartphones wordt gebruikt. Het is heel sterk, slechts 0,7 mm dik en weegt daardoor ongeveer 50% minder dan conventioneel gelamineerd autoruitglas. Een dubbele laag van dit glas wordt gebruikt als afscheiding tussen de passagiers- en bagageruimte. Driecilinder benzinemotor De BMW i8 is het eerste model dat wordt voorzien van de nieuwe 1,5-liter TwinPower driecilinder turbomotor (170 kW) krijgt. Hij bevat dezelfde componenten als de zescilinder TwinPower turbomotoren, zoals het hoogwaardige turbolaadsysteem, directe brandstofinjectie en VALVETRONIC, waarvan de variabele inlaatkleppen de rol van de gasklep overnemen. Een balansas elimineert trillingen, een demper in de automatische transmissie zorgt voor een soepele aandrijving met een maximumkoppel van 320 Nm. De elektromotor (96 kW) van de BMW i8 bereikt een maximumkoppel van 250 Nm.