Review – BMW i7 M70 xDrive Sedan (2024), penthouse op wielen
660 pk zorgt vooral voor 'smooth sailing'
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De BMW 7 Serie heeft tegenwoordig ook een elektrische equivalent: dat is de BMW i7. Als BMW i7 M70 koop je het absolute topmodel. Wil je in deze auto zelf rijden? Of neem je liever achterin plaats?
BMW i7 M70
BMW maakt de tongen los, helemaal de laatste tijd. Dat heeft met name met het design te maken. Deze BMW i7 M70 vormt geen uitzondering. Hij heeft uitzonderlijk grote ‘nieren’. De ene persoon vindt dat geweldig, iemand anders ziet liever een aanpassing. BMW geeft het model met goede reden zo’n frontdesign. In China smullen ze er namelijk van. Daar is de BMW i7 een regelrechte verkoophit. Of je de BMW i7 nu wel of niet mooi vindt, het gaat uiteindelijk om het totaalplaatje.
Bewonderenswaardig
Om heel eerlijk te zijn is het bewonderenswaardig wat er allemaal op en aan deze BMW i7 zit. Deze auto legt je op alle mogelijke fronten in de watten. Dat begint al bij het naderen van de auto, waarbij de bovenste lichtunits sprankelen als kristallen. Op verzoek opent ook de deur volledig automatisch. De deur zelf sluiten? Welnee, dat doet de auto zelf. Dan de stoelen: zo zacht en comfy. Het interieur heeft een echte huiskamervibe, maar dan wel een huiskamer van een luxueus penthouse.
Sfeerverlichting en SkyLounge
BMW speelt ook heel slim met sfeerverlichting. We durven de sfeerverlichting gerust sensationeel te noemen. Zelfs in het optionele SkyLounge panoramadak lopen kleurlijnen in het glasoppervlak. Het SkyLounge panaoramadak is ook functioneel, want de speciale constructie van gelaagd glas zorgt voor bescherming tegen uv-straling. Het lichteffect in het glas is op verschillende manieren instelbaar: het licht is naar wens statisch of dynamisch en in verschillende kleuren. Vooral in het donker ontstaat een opvallend effect, maar ook bij daglicht is het lichtaccent duidelijk zichtbaar. Personen die achterin zitten hebben daar het meeste profijt van.
Kristalglas
Sfeerverlichting is zelfs verwerkt in de audiospeakers, maar vooral de ‘kristalglas’-achtige strips in de portieren en op het dashboard vallen op. Over dat laatste wel wat feedback. Bij een laagstaande zon in de winter zorgt het glanzende materiaal soms voor hinderlijke reflecties. Alleen op die momenten heb je ze liever niet. Verder is het maximaal genieten in deze BMW i7, helemaal by night waarbij alle sfeerverlichting in het interieur zorgt voor een speciaal gevoel aan boord.
Vraagt om gewenning
Is er wat meer feedback? Zeker! De iDrive-controller – die ook gemaakt is van kristalglas – gaat wat stroef waardoor je soms een handeling doet die je niet had willen doen. Hier valt wel aan te wennen overigens. Ook de bediening van het infotainmentsysteem is soms een beetje omslachtig. Dat komt vooral omdat BMW bijzonder veel app-tegels in beeld brengt. Dat zorgt voor onrust en maakt het zoeken naar de juiste app in het begin een uitdaging. Uiteraard gaat dit steeds beter als je gewend aan het systeem, maar in het begin is het echt even zoeken. Mocht je er echt niet uitkomen, dan gebruik je gewoon de slimme spraakassistent.
Pluspunten
De zitpositie voorin is erg prettig. De stoel kan bijzonder laag gezet worden en ook de verstelbaarheid van de stuurkolom is dik voor elkaar. De displays zijn kraakhelder en uitstekend afleesbaar. Dan is er nog het materiaalgebruik: wow! Hier merk je duidelijk waardoor je een forse prijs betaalt voor een auto in dit segment.
Achterin slapen? Geen probleem
Maar ook achterin zitten in de BMW i7 is verwennerij, helemaal in de configuratie zoals deze M70-uitmonstering met twee losse stoelen met ligfunctie. Ook hebben de stoelen massagestanden alsook verwarming en koeling. Je kunt er haast slapen. Of televisie kijken, want dit specifieke exemplaar is uitgerust met de optie Rear-seat Entertainment Experience. Wat die opties kosten, behandelen we verderop in deze BMW i7 M70 review.
Rear-seat Entertainment Experience
Met de uitrusting Rear-seat Entertainment Experience genieten de passagiers achterin van een unieke bioscoopervaring. De boodschap is duidelijk: leun lekker achterover en geniet: in Theatre Mode draait het 31,3-inch BMW Theatre Screen met geïntegreerde Amazon Fire TV elektrisch vanaf de hemelbekleding naar beneden. Tegelijkertijd sluit de auto de zonnerolschermen van het panoramadak en de zijruiten en dimt de interieurverlichting voor een aangename lounge ambiance. Het grote panoramische beeldscherm (verhouding 32:9) maakt indruk met de 8K resolutie. Een Surround Sound System van topkwaliteit zorgt voor passende akoestische ondersteuning.
Een HDMI-aansluiting zorgt voor nog meer mogelijkheden, doordat je ook externe apparaten zoals smartphones en game consoles kunt aansluiten. De inzittenden achterin kunnen het beeldscherm direct bedienen via aanraking of via de 5,5-inch bedieningsmodules (BMW Touch Command) in de achterportieren. Tja, aan luxe geen gebrek. Maar vooral het geluid is ge-wel-dig. Een theaterzaal op wielen, zo mag je deze BMW best omschrijven. Betekent dit ook direct dat je altijd achterin wilt zitten? Als je niks om rijden geeft, dan blijf je lekker achterin zitten. Ben je wel fan van rijden, dan willen we toch adviseren om zelf achter het stuur te kruipen.
Rijeigenschappen BMW i7 M70
Dat heeft een aantal redenen. De BMW i7 M70 heeft een geweldig onderstel: heerlijk zacht, maar op verzoek ook straf als je op een bergpas rijdt. Net als de BMW i5 – die we eerder reden – voelt deze i7 uitzonderlijk lichtvoetig aan. Toch knap, aangezien dit beestje dik 2.700 kilogram weegt. Als je dan ook nog het vermogen aanspreekt, dan is het helemaal feest. Het is ongelofelijk hoeveel koppel deze auto heeft. Dat maakt zeer rappe acceleraties mogelijk, ook bij 110 km/u volgas ontstaat er een krachtsexplosie. Maar al die power is vooral fijn om comfortabel te rijden, want je gebruikt het in deze i7 M70 vooral als powerreserve. Hij voelt vooral smooth aan.
Specificaties
Maar hoeveel vermogen heeft deze BMW dan? We zetten de specificaties graag voor je op een rij:
- Systeemvermogen: 485 kW (660 pk)
- Koppel: 1.015 Nm
- Aandrijving: xDrive vierwielaandrijving
- 0-100: 3,7 seconden
- Topsnelheid: 250 km/u
- Actieradius: 538 tot 559 kilometer (WLTP)
- Gemiddeld stroomverbruik: 20,8 tot 21,7 kWh/100 km
- Snelladen DC: in 10 minuten 170 kilometer range bijladen
- Laadtijd DC 10–80%: 34 minuten
- DC-laadvermogen: 195 kW
- AC-laadvermogen: 11/22 kW
- Batterij: 101,7 kWh
- Lengte: 5.391 mm
- Hoogte: 1.544 mm
- Breedte: 1.950 mm
- Wielbasis: 3.215 mm
- Leeggewicht: 2.770 kilogram
- Inhoud bagageruimte: 500 liter
Actieradius BMW i7
De actieradius van het model is sterk afhankelijk van hoe je de auto rijdt. Wij vertrokken met volle batterij met een actieradius van ongeveer 380 kilometer. Dat was wel met temperaturen van ongeveer 2 graden Celsius. Dus reken in de zomer sowieso op meer actieradius. Het gewicht helpt simpelweg niet mee, laat staan alle energieverbruikers in de auto. Stoelmassage kost ook energie, sfeerverlichting idem. Let bij opladen bij een publiek laadpunt dat je over voldoende ruimte beschikt. Met een lengte van bijna 5,40 meter heeft de i7 wat ruimte nodig. De vanafprijs van de BMW i7 M70 start in Nederland bij 189.880 euro. Daarna mag je nog los op de optielijst. Deze BMW heeft de volgende opties:
Opties:
- Elektrisch openen en sluiten portieren: 1.602 euro
- BMW Iconic Glow kristalkoplampen: 2.242 euro
- Glasapplicatie ‘CraftedClarity’ voor interieurelementen: 908 euro
- Interieurcamera: 203 euro
- Glazen panoramadak Sky Lounge: 1.014 euro
- Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound Systeem: 6.353 euro
- M Performance Pack: 995 euro
- BMW Individual Interieur Gran Lusso: 11.495 euro
- Innovation Pack: 2.190 euro
- Executive Pack: 4.600 euro
- Exclusive Lounge: 6.730 euro
- Connoisseur Pack: 2.050 euro
- Climate Acoustics Pack: 2.490 euro
- Totale prijs testauto: 232.524 euro
Wat hebben deze pakketten allemaal te bieden?
Het M Performance Pack bestaat uit en achterspoiler, hoogglans Shadow Line sierlijsten en een M Sport remsysteem. Het Climate Acoustic Pack bestaat uit gelaagd en extra warmtewerend glas alsook warmtecomfort voor en achter. Het Connoisseur Pack heeft een massagefunctie voor beide voorstoelen alsook stoelventilatie voor beide voorstoelen. Het Executive Pack bestaat dan weer uit een Executive Lounge Rear Console, massagefunctie voor beide achterstoelen, multifunctionele stoelen achterin en stoelventilatie voor de achterstoelen.
Conclusie review BMW i7 M70
De BMW i7 M70 biedt voor nu het beste wat BMW te bieden heeft, in een uitgesproken verpakking. Het maakt niet uit of je nu voorin of achterin zit, deze auto maakt indruk met zijn luxe, comfort en afwerking. En zijn prijs. Als je hem kan betalen, dan koop je niets minder dan verwennerij voor jezelf. Maar gun jezelf wel wat tijd om alle functies te ontdekken.