Ken je deze bijzondere Dakar-auto’s al?
Creativiteit komt in alle soorten en maten
De Dakar-rally is in volle gang! Vorige week kon je de sfeer al proeven met zes bijzondere auto’s die dit jaar om de overwinning strijden . In de veertigjarige geschiedenis zijn er echter nog veel meer auto’s geweest die tot de verbeelden spraken. Veel ambitieuze coureurs trokken de woestijn in met stadsauto’s, klassiekers of zelfgebouwde prototypes. Dit zijn vijf knotsgekke auto’s uit de geschiedenis van de Dakar-rally!
1. Fiat Panda 4×4 ‘Pandakar‘
Wist je dat elke generatie Fiat Panda aan de Dakar-rally heeft deelgenomen? Het meest bekende voorbeeld is het ‘Pandakar’-team uit 2007. Deze ambitieuze Italianen wilden met twee Fiats Panda 4×4 deelnemen aan de Dakar-rally, die dat jaar van Lisboa naar Dakar voerde. De Italiaanse rallylegendes Bruno Saby en Miki Biasion kropen achter het stuur, maar wisten helaas beiden de finish niet te halen. In 2018 wist een Panda wel te finishen.
[chapter]
2. Citroën 2CV
Je zou het niet verwachten, maar er hebben veel Citroëns meegedaan aan de Dakar-rally. De hoogtepunten waren de diverse overwinningen met de ZX Rallye Raid, maar ook productieauto’s verschenen regelmatig aan de start. Zo hebben de Traction Avant, DS en CX allemaal meegedaan aan het loodzware evenement. Een van de leukste deelnemers is misschien wel deze 2CV met 90 pk! Die wist in 2007 de finish te halen.
[chapter]
3. Renault 20
Wereldberoemd waren ze, de gebroeders Marreau. Onverschrokken deden Claude en Bernard Marreau met een Renault 4 mee aan de Dakar-rally. Dankzij hun onverschrokken rijstijl wisten zij in 1979 knap derde te worden. In 1982 gingen ze de woestijn in met een speciaal opgebouwde Renault 20 en dat levert fantastische beelden op:
[chapter]
4. Jules Proto 4×2
De Fransman Thierry de Montcorgé blufte ooit bij een weddenschap dat als hij verloor, hij met een Rolls-Royce de Dakar-rally zou rijden. Je raadt het al, Thierry verloor en hij moest zijn belofte waarmaken. In 1981 knutselde hij met onderdelen van een Toyota Land Cruiser en een fiberglass replica van een Rolls-Royce Corniche zijn Dakar-auto in elkaar. Het geheel werd aangedreven door een 5.7-liter Chevrolet-motor en hij trok de aandacht van parfumfabrikant Christian Dior. Die besloot De Montcorgé te sponsoren met hun nieuwste parfumlijn: Jules. Na het avontuur met de Rolls-Royce-Land Cruiser-Chevrolet besloot Thierry dat het radicaler moest. Het resultaat was de Jules 6×4, een aluminium buizenchassis met carbonfiber carrosserie en zes wielen. Helaas wist hij nooit de finish te halen, want tijdens de rally brak het chassis doormidden.
[chapter]
5. Smart Fortwo
Oké, deze mag eigenlijk niet in de lijst, maar hij is te bijzonder om achterwege te laten. In 2013 probeerde Jose Luis Alvarez de Dakar rally met een Smart Fortwo te bedwingen. De kleine Smart was gebaseerd op een Polaris Buggy en Alvarez zat in het midden van de auto. Ondanks veel media-aandacht ging het feest helaas niet door, Alvarez kreeg te weinig financiële steun voor het ambitieuze project.