Bijtelling 2026: lagere bijtelling voor elektrische auto blijft bestaan
EV-voordeel blijft toch bestaan in 2026 en 2027
|
|
Door Bart Oostvogels . Hoofdredacteur AutoRAI.nl. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
AutoRAI.nl
De bijtellingsplannen om elektrische auto’s vanaf 2026 exact hetzelfde te belasten als benzinemodellen worden voorlopig in de ijskast gezet. De Tweede Kamer heeft namelijk ingestemd met een wijzigingsvoorstel dat het voordeel voor zakelijke EV-rijders niet alleen verlengt, maar ook opnieuw vormgeeft. Resultaat: in 2026 en 2027 blijft er een lager bijtellingspercentage bestaan, precies in de jaren waarin de zakelijke markt juist om stabiliteit vraagt. Een sprong naar het volle 22-procents-tarief blijft daarmee uit.
De toekomst van bijtelling
De richting blijft hetzelfde: uiteindelijk gaat iedereen naar 22 procent bijtelling. Maar in aanloop daarnaartoe kiest de Tweede Kamer nu voor een zachtere landing, waarbij elektrische modellen in beide overgangsjaren nog een korting krijgen. Nog wel even een slag om de arm: dit voorstel is aangenomen door de Tweede Kamer, maar de Eerste Kamer moet er nog over stemmen op 16 december 2025. Als de Eerste Kamer akkoord geeft, weet je pas hoe bijtelling in 2026 definitief uitpakt. Zodra de regelgeving in december wordt gepubliceerd, kunnen werkgevers, leasemaatschappijen en zakelijke rijders de nieuwe percentages gaan doorrekenen en daarop anticiperen.
Bijtelling 2026: 18 procent over de eerste 30.000 euro
In 2026 wordt het standaardtarief (22 procent) voor EV’s met vier procentpunt verlaagd. Daardoor reken je effectief met 18 procent over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde. De maximale korting loopt op tot 1.200 euro. Boven die 30.000 euro geldt gewoon weer 22 procent. Vooral compacte en middenklasse EV’s profiteren van deze ingreep.
Bijtelling 2027: 20 procent over de eerste 30.000 euro
In 2027 wordt het voordeel verder afgebouwd. Dan geldt een effectief tarief van 20 procent over de eerste 30.000 euro, goed voor maximaal 600 euro voordeel. De rest van de systematiek blijft gelijk aan die van 2026.
Bijtelling 2028: alles naar 22 procent
Vanaf 1 januari 2028 verdwijnen alle kortingen, zo laten deze plannen nu zien. Elektrische auto’s vallen dan volledig onder het reguliere bijtellingspercentage van 22 procent.
Bijtelling geldt voor vijf jaar
Wie in 2026 of 2027 een elektrische auto op kenteken zet, profiteert langere tijd. Het geldende bijtellingstarief wordt namelijk opnieuw voor 60 maanden vastgezet. Voor zakelijke rijders die op korte termijn mogen wisselen van leaseauto wordt het moment van bestellen dus opnieuw strategisch belangrijk.
Het officiële verhaal
Laten we ook even kijken naar de originele teksten van de Tweede Kamer, te vinden op de pagina ‘STEMMINGEN (over alle amendementen ingediend bij het Pakket Belastingplan 2026 en over de ingediende moties)’, sectie 36812-102. In dat overheidsdocment staat het volgende:
“Dit amendement voorkomt dat elektrische auto’s (EV’s) in één klap de facto zwaarder worden belast in 2026 in de bijtelling dan benzineauto’s. Vooral kleinere EV’s hebben namelijk nog een hogere aanschafprijs dan hun fossiele evenknie. De huidige bijtelling voor EV’s is 17% voor de eerste € 30.000 aan cataloguswaarde en daarboven 22%. In het Belastingplan 2026 dreigt dat over de hele linie in één keer 22% te worden. Indieners stellen voor dit meer geleidelijk te doen: 18% in 2026 voor de eerste € 30.000 euro, 20% in 2027 en pas vanaf 2028 22%. Als een EV in 2026 wordt aangeschaft, geldt de voorgestelde bijtelling van 18% gedurende 60 maanden; dat is kortom gelijk aan de huidige gang van zaken. Dit amendement vult daarmee ook het broodnodige flankerende beleid in dat nu ontbreekt bij de door het kabinet voorgestelde pseudoeindheffing.
Dekking wordt gevonden in een geleidelijke versobering van de youngtimerregeling. Indieners stellen voor de minimumleeftijd voor youngtimers per 2026 met één jaar te verhogen van 15 naar 16 jaar en vanaf 2027 met nog eens negen jaar naar 25 jaar. Deze geleidelijke versobering biedt eigenaren van youngtimers het komende jaar de ruimte om hierop desgewenst te anticiperen. Beide maatregelen – de lagere bijtelling voor EV’s en de versobering van de youngtimerregeling – dragen bij aan de gewenste vergroening van het wagenpark in Nederland.”
Youngtimerregeling wordt fors aangescherpt
De hernieuwde EV-korting moet ergens van worden betaald. Dat gebeurt via een stevige ingreep in de youngtimerregeling. Vanaf 2026 stijgt de leeftijdsgrens van 15 naar 16 jaar. In 2027 volgt een tweede sprong: de grens gaat naar 25 jaar. Alleen auto’s van 25 jaar of ouder houden dan nog recht op het gunstige 35-procents¬tarief. Jongere youngtimers – jarenlang populair als zakelijke optie met lage bijtelling – vallen dan in één keer terug op 22 procent. Dat raakt vooral rijders van oudere premiumsedans, grotere stationwagons en geliefde klassiekers-in-wording. Belangrijk detail: de bijtelling mag nooit hoger zijn dan de werkelijke kosten die een bedrijf maakt voor een auto, dus het bedrag kan niet ongelimiteerd oplopen.
Wat betekent dit voor de markt?
Voor importeurs en fabrikanten brengt de nieuwe EV-regeling weer lucht. Vooral modellen in het A-, B- en C-segment (grofweg tussen 20.000 en 40.000 euro cataloguswaarde) blijven aantrekkelijk voor zakelijke rijders. Die categorie vormt een belangrijk fundament onder de Nederlandse EV-verkoop. Voor youngtimers is het effect precies andersom. Veel modellen verliezen hun fiscale voordeel en zullen daardoor minder populair worden, zeker in het midden- en premiumsegment. De fiscale prikkel verschuift duidelijk richting schonere en nieuwere auto’s.