
Beste laadpas voor EV-rijders
Waarom een laadpas onmisbaar is

Als je een elektrische auto rijdt, dan is een laadpas is vrijwel onmisbaar. Thuis kun je de batterij opladen aan je eigen laadpunt en op je werk kun je waarschijnlijk ook wel laden. Maar voor lange ritten ben je afhankelijk van openbare laadpunten en dan heb je een laadpas nodig – een digitale sleutel die toegang geeft tot een laadnetwerk en waarmee je ook afrekent. Een laadpas is dus essentieel voor wie elektrisch rijdt.
Wat is een laadpas precies?
Een laadpas lijkt op een gewone bankpas, of is een sleutelhanger. Maar hij werkt uitsluitend voor laadinfrastructuur. Je houdt hem bij de laadpaal voor de lezer om je te identificeren en de sessie start vervolgens automatisch. De kosten van het opladen worden automatisch in rekening gebracht en je ontvangt meestal een maandelijks overzicht. Behalve fysieke passen zijn er ook laad-apps die via je smartphone hetzelfde doen.
Met een laadpas krijg je toegang tot laadpunten in Nederland en vaak ook in het buitenland. Aanbieders werken vaak samen in zogeheten roaming-netwerken. Dat betekent dat je met één pas duizenden laadpunten in Europa kunt gebruiken.
Hoe kies je de laadpas die bij jou past?
De juiste laadpas hangt af van jouw gebruikspatroon. Laad je vooral thuis of op het werk de batterij op? Dan is een simpele pas zonder abonnement vaak genoeg. Rij je echter veel lange afstanden en/of regelmatig naar het buitenland? Dan is een laadpas met brede dekking belangrijk. Wil je de scherpste laadtarieven? Vergelijk de aanbieders goed, want er zijn verschillen in bijvoorbeeld starttarief, prijs per kWh en vaste kosten.
Belangrijke punten om op te letten zijn:
- dekking van laadnetwerken – hoeveel en waar kun je laden;
- kostenstructuur – vaste kosten per maand of gratis pas met hogere kWh-prijzen;
- roaming in het buitenland;
- transparantie van tarieven – sommige passen rekenen opslag per laadsessie.

Kun je alle laadpassen overal gebruiken?
Het is niet zo dat je elke laadpas kunt gebruiken bij alle laadpunten. Grote netwerken als Allego, Shell Recharge en Fastned hebben vrijwel altijd roaming-afspraken met populaire aanbieders. Toch kan het zijn dat je met de ene laadpas toegang hebt tot meer laadpunten dan met de andere. Voor maximale flexibiliteit hebben sommige EV-rijders twee (of meer) laadpassen bij zich, zodat ze niet snel voor verrassingen komen te staan.
Zijn laadpassen in het buitenland bruikbaar?
Veel Nederlandse laadpassen kun je ook in andere Europese landen gebruiken, bijvoorbeeld in Duitsland, Frankrijk en België. Bij snellaadnetwerken langs de snelweg is dit vaak geen probleem. Toch is het slim om voor vertrek te checken of je pas langs jouw route geaccepteerd wordt en of er extra kosten gelden voor internationale laadbeurten.
Kostenopbouw van een laadpas
De kosten van opladen met een laadpas bestaan uit meerdere onderdelen:
- starttarief – een klein bedrag per laadsessie
- prijs per geleverde kWh – afhankelijk van de aanbieder en het type laadpunt
- vaste maandelijkse kosten – sommige passen zijn gratis en je rekent af per laadsessie, andere werken met een abonnement en een lager kWh-tarief
- administratiekosten – komen voor bij bepaalde aanbieders
Zit er een abonnement aan vast?
Dat verschilt dus. Er zijn gratis laadpassen waarvoor je geen abonnement hoeft af te sluiten. Dan betaal je alleen voor het laden zelf, maar wel tegen een hoger laadtarief. Andere aanbieders bieden een laadpas in combinatie met een abonnement aan, waarmee je lagere tarieven betaalt. Dat is vooral voor veelrijders interessanter.

De beste laadpassen
We kunnen niet zomaar de beste laadpas aanwijzen. Wat de beste laadpas is, hangt af van je eigen laadbehoeften en gebruikspatroon. Op basis van dekking, gebruiksgemak en prijsstructuur springen de volgende laadpassen eruit:
ANWB Laadpas
De ANWB biedt een laadpas zonder vaste kosten, wat hem populair maakt bij incidentele laders. Je betaalt per kWh en soms een starttarief. Voordeel: de ANWB Laadpas biedt een brede dekking met toegang tot ruim 900.000 laadpunten in Nederland en in het buitenland. Met de bijbehorende app vind je de voordeligste laadpaal in de buurt.
Shell Recharge
Shell Recharge is een van de bekendste aanbieders, met een groot internationaal netwerk met eveneens ruim 900.000 laadpunten in Europa. Handig voor wie vaak de grens overgaat. Eveneens in combinatie met een app. Recentelijk is aanbieder NewMotion opgegaan in Shell Recharge; je kunt de NewMotion-laadpas koppelen aan de Shell Recharge-app.
Maingau Energy
Populair bij veelrijders en mensen die vaak de grens passeren. Deze Duitse aanbieder biedt vaak scherpe tarieven bij snelladers in Duitsland, Oostenrijk en andere EU-landen. Let wel op dat je niet te lang aan de lader blijft staan, want Maingau rekent daarvoor relatief snel een boetetarief.
Vattenfall InCharge
Vattenfall biedt een gratis laadpas zonder abonnement aan, die in Nederland België, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen te gebruiken is bij ruim 320.000 laadpalen. Je betaalt alleen voor het opladen zelf en als je bij een laadpunt laadt dat niet van Vattenfall is, ook een starttarief.
Fastned Gold Member
Fastned geeft geen eigen laadpas uit en accepteert vrijwel alle laadpassen. Het biedt wél een Gold Member-lidmaatschap aan, waarmee je aanzienlijke korting op het tarief krijgt. Met dit abonnement betaal je een vast maandbedrag, in ruil voor lagere kWh-prijzen. Ideaal voor wie vaak snellaadt.

Welke laadpas is het voordeligst?
Voor incidentele gebruikers is een gratis laadpas zonder maandelijkse kosten natuurlijk het voordeligst. Voor veelrijders is juist een abonnement met lagere tarieven lonend. Je moet immers je abonnement er wel uit kunnen halen. Voor internationaal gebruik is een pas met brede roaming de beste keus. Het is dus belangrijk om vooraf je laadprofiel te bekijken: hoeveel kWh laad je gemiddeld per maand, thuis en onderweg, en in welke landen kom je regelmatig?
Het ligt aan je gebruikspatroon en laadprofiel
De laadpas is de sleutel tot zorgeloos elektrisch rijden. Maar wat de beste voor jou is, hangt volledig af van jouw situatie: rij je vooral lokaal of kom je veel verder, laad je thuis of incidenteel of dagelijks ook onderweg? Een tweede laadpas is een slimme keuze, omdat dekking en tarieven per aanbieder kunnen verschillen. Met de juiste laadpas ben je verzekerd van toegang tot laadpunten in binnen- en buitenland, heldere facturatie en grip op je laadkosten – en dat maakt elektrisch rijden een stuk eenvoudiger.