Bergklim per Seat Ateca FR – Reportage
Onbereikbare plekken worden bereikbaar
Wegen van ijs met dik 2 meter hoge muren van sneeuw, stevige stijgingspercentages, prachtige vergezichten met maagdelijk witte bergtoppen. Dat alles is in deze tijd van het jaar aan de orde van de dag in Oostenrijk, een favoriete wintersportbestemming onder Nederlanders. Per gloednieuwe Seat Ateca FR gaan we de uitdaging aan: klimmen naar 1.550 meter en vervolgens weer afdalen. Adventure is out there!
Formula Racing
De Seat Ateca FR – FR staat voor Formula Racing – is nieuw in het Ateca-gamma. Je kan hem in Nederland kopen met een 2.0 TSI-motor met 140 kW (190 pk), gekoppeld aan een zeventraps-DSG. De prijs? Die begint bij 47.800 euro. Redelijk wat munten dus, maar Seat biedt wel een rijke standaarduitrusting met zaken als 18-inch lichtmetaal, Full-LED-koplampen, fijne en snelle infotainment met navigatie, prettige sportstoelen met zwarte alcantara bekleding, sfeerverlichting, zwarte hemelbekleding en meer. Kortom: sportiviteit en luxe. Maar dat heeft dus wel een prijskaartje.
“De Ateca reageert lekker direct en wordt nooit oncomfortabel.”
‘Andersom’ schakelen
Schakelen kan met flippers aan het stuur en door de pook naar rechts te tikken. Duwen is zoals bij alle Seat-modellen – zelfs de Leon Cupra 300 – opschakelen en trekken is terugschakelen. Liever zien we dit andersom, zoals in de racerij vanzelfsprekend is. Afijn, je went er wel snel aan. Bovendien moet je jezelf afvragen hoe vaak je zelf zult schakelen.
FR-versies vallen op
We rijden in konvooi een berg op in de omgeving van Innsbruck. De FR-versies die ertussen rijden, herken je direct. Ze hebben agressiever getekende bumpers, grotere wielen en diverse FR-badges om duidelijk te maken dat het hier om een sportieve variant van de Ateca (C-segment) gaat, het grotere broertje van de Arona (B-segment). Ook de set-up van het onderstel is iets anders. De auto reageert lekker direct en wordt nooit oncomfortabel, ook niet met de grotere wielen. De auto geeft je een ontspannen gevoel, of je nu op een bergpad of op de snelweg rijdt.
“De Ateca is het grotere broertje van de Arona.”
Peanuts
De wegen tijdens deze ‘winter trial’ zijn smal. Er is bijvoorbeeld nauwelijks ruimte om het portier te openen. Toch is overzicht houden in de Ateca peanuts, want het zicht rondom is goed. En met behulp van diverse sensors weet je precies hoeveel ruimte er rond de auto is. Op de display van het infotainmentsysteem zie je precies wat er rond de auto gebeurt. De piepjes van sensors klinken overvloedig. Gelukkig zijn ze met een druk op de knop te dempen.
“Zelfs wanneer je de Ateca op een pittige helling parkeert, rijd je probleemloos weer weg.”
Diverse rijmodi
Dankzij de 4Drive-vierwielaandrijving heb je lekker veel grip en rijden we kinderlijk eenvoudig naar een hoogte van 1.550 meter. De Ateca rijdt moeiteloos vrij steile hellingen op. Zelfs wanneer je de Ateca op een pittige helling parkeert, rijd je probleemloos weer weg. Het aandrijfsysteem heeft diverse rijmodi, waaronder Normal, Offroad, Sport en Snow.
Seat Leon Xperience
Een Leon Xperience – die we kort voor de Ateca op een bergpad aan de tand voelden en een avontuurlijk aangeklede en hoger op z’n wielen geplaatste Leon-variant is – heeft een ander AWD-systeem zonder selectietoets. In de Leon Xperience 1.8 TSI met 132 kW (180 pk) heb je onder normale omstandigheden voorwielaandrijving. Alleen als het nodig is, gaat er kracht naar de achterwielen. Een prima systeem waarmee je goed door de sneeuw kunt ploegen.
Beschaafd
De Seat Ateca is veel meer een off-roader, waarmee je serieuzere routes kunt afleggen. Dat doet de Ateca overigens op een uiterst beschaafde manier. Want het is vooral een praktische familieauto met veel ruimte in SUV-verpakking, want daar is tegenwoordig ontzettend veel vraag naar. Nederlandse kopers zullen misschien nooit het asfalt verlaten, maar het gevoel dat de auto off-road kán, zal voor sommigen toch prettig zijn. Een iPhone heeft ook functies die je nooit gebruikt, maar dat die er zijn, is toch een prettig idee.
“Een iPhone heeft ook functies die je nooit gebruikt.”
Een hoogtepunt
We rijden probleemloos de heuvel op. En ook weer af overigens, dankzij slimme elektronica die de auto in bedwang houdt en afremt. Je kunt dat ook zelf doen: terugschakelen naar de eerste versnelling – afremmend op de motor – de auto van de heuvel laten afrollen. Tijdens onze afdaling genieten we even van het uitzicht en in no time staan we weer in de bewoonde wereld. In de verte, op een bevroren meer, staat ons een compleet ander avontuur te wachten. Het avontuur met de Ateca is alweer voorbij. Het was toch (letterlijk) een hoogtepunt, want Seat heeft off-roaden in de Ateca voor kopers wel heel eenvoudig gemaakt. Ook dat is een prestatie.