Eerst een SUV, nu een diesel
Bentley Bentayga krijgt V8 TDI
De eerste ‘diesel powered’ Bentley is een feit. Het merk introduceert de Bentayga met een V8 TDI uit de schappen van Audi.
Sinds de overname door de Volkswagen Groep heeft Bentley toegang tot een magazijn vol platformen en aandrijflijnen. Dat heeft het Britse luxemerk veel goeds gebracht. Het kan sneller reageren op de veranderende vraag en verkoopt nu meer auto’s dan ooit.
Als Bentley-klanten vragen om een diesel-SUV, dan kost dat geen jaren van ontwikkeling. Het autoconcern heeft immers al een beul van een dieselmotor op de plank liggen. Namelijk de 4,0-liter V8 TDI met elektrische compressor én dubbele turbo’s, bekend van de Audi SQ7 en nieuwe Porsche Panamera Diesel.
[parallex-1]
In de Bentley Bentayga is de achtcilinder goed voor 320 kW (435 pk) vermogen en 900 Nm trekkracht. De superdiesel is gekoppeld aan een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving, waarmee de 2,3 ton wegende luxe-SUV sneller is dan menig sportauto. De Bentayga Diesel accelereert in 4,8 seconden van 0-100 km/u en heeft een topsnelheid van 270 km/u. Daarmee is het de snelste diesel-SUV ooit.
Lees hier alles over de nieuwe Bentley Bentayga
[gallerij-1]
Maar koop je een Bentley Bentayga Diesel vanwege zijn snelheid? Of de gunstige dieselprijs ten opzichte van benzine? Natuurlijk niet. Wel omdat een achtcilinder dieselmotor stiller is dan een W12-benzinemotor en omdat je met een volle tank zo’n duizend kilometer kan overbruggen. Dat is wel prettig als je onderweg bent naar je zomeroptrekje in Saint Tropez, nietwaar? Met een twaalfcilinder benzinemotor sta je toch wat vaker bij het tankstation.
De Bentley Bentayga Diesel gaat begin volgend jaar in de verkoop. Gezien de relatief lage CO2-uitstoot van 210 g/km (record voor Bentley) zal hij minder gaan kosten dan de W12-versie die voor 280 mille in de boeken staat.
Lees ook: Doek valt voor legendarische “6 3/4 Litre V8” van Bentley
[parallex-2]