“Beginnen met sparen voor Mazda RX Vision”
Interview met Masaya Kodama, Program Manager Mazda CX-5
Volgens Masaya Kodama, program manager van de Mazda CX-5, doet Mazda’s R&D-afdeling er alles aan om de Mazda RX Vision realiteit te maken. Dat vertelt hij in een interview met AutoRAI.nl. De spectaculaire conceptcar debuteerde in 2015 op de Tokyo Motor Show en is sindsdien in ontwikkeling. Kodama weet wat hem te doen staat: beginnen met sparen.
Geen visie, maar werkelijkheid
“Als het aan de R&D-afdeling van Mazda ligt, blijft de Mazda RX Vision geen visie, maar wordt de coupé werkelijkheid. Met die gedachte in het achterhoofd, denk ik dat ik alvast maar moet beginnen met sparen”, grapt een enthousiaste Masaya Kodama.
“Mazda is de rotatiemotor altijd blijven doorontwikkelen op de achtergrond”
Rotatiemotor
We spreken de bevlogen Japanner tijdens de perslancering van de nieuwe Mazda CX-5: een SUV waarover hij de supervisie heeft. Voordat we hem bevragen over de nieuwe CX-5, stellen we eerst een vraag over de rotatiemotor, beter bekend als de wankelmotor. Veel kan hij er niet over kwijt, omdat Mazda strikte regels heeft over het doen van uitspraken over toekomstige modellen en technologieën. Toch kan Kodama het volgende vertellen: “Mazda’s R&D-afdeling is de rotatiemotor altijd blijven doorontwikkelen op de achtergrond. Heb geduld.”
Hoge verwachtingen Mazda CX-5
Goed, door naar de nieuwe Mazda CX-5. De opvolger van een SUV waarmee Mazda wereldwijd veel successen heeft geboekt. In Europa heeft Mazda bijvoorbeeld al 260.000 CX-5’s verkocht sinds de introductie in 2012. Alleen al in 2016 verkocht Mazda op Europese bodem 56.000 exemplaren. De verwachtingen van de nieuwe CX-5 zijn dus hoog.
Helemaal nieuw, klopt dat wel?
“Alle designstudio gerelateerde zaken zijn volledig nieuw, maar we hebben ook verschillende componenten in het interieur overgenomen van de vorige CX-5. Het platform en het chassis zijn voor 50 procent nieuw. De meest onderdelen hebben we gemodificeerd.”
LEES OOK: Mazda CX-5 (2017) – Autotest
Is het platform van de CX-5 ook geschikt voor elektrische aandrijving?
“Technisch is dat mogelijk, maar voor nu zijn er geen plannen om op dit platform iets met elektrificatie te doen. We hebben onze SkyActiv-technologie geïntroduceerd in 2012 met het idee dat deze technologie voor de komende tien jaar bruikbaar is. Heb nog even geduld tot de tweede helft van dit jaar. Dan onthult Mazda wat het merk in petto heeft voor onze next generation technologieën, motoren, transmissies, chassis’ en meer. SkyActiv 2.0 om het zo maar even te noemen.”
“In de tweede helft van 2017 onthult Mazda wat het merk in petto heeft voor de komende jaren.”
Interessant! Maar elektrificatie staat dus op het programma?
“We hebben onze toekomstplannen al helemaal uitgestippeld, maar we werken stap voor stap. Allereerst maken we en blijven we onze verbrandingsmotoren nog efficiënter maken. Een volgende stap is dan om elektrificatie toe te voegen om nog lagere CO2-emissies te bereiken. EV’s staan dus ook in de planning, maar nu nog niet. We werken stap voor stap alles uit.”
Is het zinvol om een elektrische crossover te introduceren? De vraag naar SUV’s is wereldwijd gigantisch, toch?
“Het enige wat ik kan zeggen is dat we niet alleen kijken naar elektrische SUV’s, maar ook kijken naar kleine auto’s. Maar nogmaals, we zijn nog in de onderzoeksfase.”
Wat zijn de belangrijkste concurrenten van de nieuwe Mazda CX-5?
“Puur op het gebied van verkoopaantallen zijn dat de Honda CR-V, Volkswagen Tiguan, Toyota RAV4 en nog wat andere auto’s. We kijken altijd naar waar klanten op zitten te wachten. We vergelijken onszelf dus niet met andere merken. Natuurlijk kopen we producten van andere merken, maar dat doen we alleen om te kijken waar wij staan.”
“We kijken niet alleen naar elektrische SUV’s”
Waarom zou je voor een Mazda CX-5 moeten kiezen in plaats voor een Tiguan of Qashqai? Het aanbod is zo groot.
“Soms gebruik je een auto om te reizen, maar ook om af en toe lekker te rijden. Ik hoop dat mensen met de CX-5 rijden, dan begrijpen deze mensen wat we willen bereiken.”
Begrijpen mensen die boodschap in de showroom of op internet ook?
“Mensen kijken allereerst naar de prijs, wat de auto met gewenste opties moet kosten en maken daarna hun keuze. Ik begrijp die vraag dus heel goed. Goede communicatie is om die reden essentieel om aan te geven dat de CX-5 een stuurmans-SUV is. We mikken ook vooral op mensen die de eerste CX-5 hebben gekocht, omdat deze mensen wellicht een nieuwe CX-5 willen kopen. Deze mensen begrijpen maar al te goed wat de CX-5 te bieden heeft. In de nieuwe CX-5 is alles weer beter.”
Heeft Mazda plannen voor een CX-5 met een andere carrosserie om meer in de breedte te gaan, zoals BMW en Mercedes-Benz doen met de X4 en GLC Coupé?
“Nee, voor zo’n type auto bestaan op dit moment geen concrete plannen.”
Mazda gebruikt nu vooral staal voor de CX-5. Zijn er plannen voor aluminium, koolstofvezel of andere materialen?
“Ik moet opnieuw verwijzen naar de tweede helft van dit jaar. Dan geeft Mazda meer informatie over dit onderwerp vrij. Ik beperk me nu even tot de CX-5. De auto is nu gemaakt van alleen hoogwaardige staalsoorten, maar om gewicht te besparen mag je verwachten dat we in de toekomst naar lichtere materialen zoeken, zoals aluminium. Dat doen we al bij de CX-9.”
“Je mag verwachten dat we in de toekomst naar lichtere materialen zoeken, zoals aluminium.”
SUV’s zijn heel populair. Volgens Martijn ten Brink, Vice President Sales en Customer Service Mazda Europa, vormen SUV’s van Mazda nu 40 procent van het verkooptotaal. Dat aantal groeit door naar 50 procent, in het nadeel van D-segment sedans. Heeft de Mazda 6 nog wel een toekomst?
“Er bestaan voor nu absoluut geen plannen om de Mazda 6 te cancelen in de toekomst. Mijn persoonlijke mening is dat een automerk altijd een sedan in huis moet hebben. Zelfs in een markt waarin de vraag naar SUV’s blijft groeien, blijven er mensen bestaan die sedans blijven kopen. Dit zijn autoliefhebbers. We willen graag auto’s blijven bieden die de echte autoliefhebbers aanspreken, ook als het D-segment krimpt.