De eerste elektrische bedrijfswagen van Kia verbreekt meteen een indrukwekkend actieradiusrecord
AutoRAI.nl
Kia heeft met zijn eerste elektrische bedrijfswagen een opvallende prestatie neergezet: hij heeft een Guinness World Record gevestigd door 693,38 kilometer op één acculading af te leggen — en dat mét volledige belading. Nooit eerder reed een lichte elektrische bestelauto zo ver zonder tussentijds laden.
Kia
Een bedrijfswagen van Kia? Jazeker! De Koreaanse fabrikant keert terug op de bedrijfswagenmarkt en komt met een hele reeks praktische modellen. De eerste daarvan is de PV5, verkrijgbaar als Cargo en als Passenger. Met die Cargo-versie heeft Kia nu meteen een indrukwekkend record te pakken.

Ruim 22 uur
De recordpoging vond eind september plaats op openbare wegen ten noorden van Frankfurt. De PV5 Cargo reed een 36 kilometer lange route twaalf keer, door stadsverkeer met stoplichten, rotondes en hoogteverschillen van 370 meter. Kortom: realistische omstandigheden voor een elektrische bestelwagen. De test duurde ruim 22 uur en 30 minuten, onder scherp toezicht en werd volledig vastgelegd met GPS en camera’s.

Bijna 700 kilometer
De gebruikte PV5 Cargo was de Long Range vierdeursvariant met een 71,2 kWh-batterij en een maximale lading van 665 kilo. Officieel haalt deze uitvoering 416 kilometer volgens WLTP, maar met zuinig rijden bleek dus bijna 700 kilometer mogelijk. Dat maakt de Kia PV5 Cargo op dit moment de efficiëntste elektrische bestelwagen ter wereld volgens het Guiness Book of Records.

Realistisch
Je kunt je afvragen hoe realistisch dat enorme bereik is. In de praktijk halen elektrische voertuigen zelden de officiële WLTP-actieradius. Dat de PV5 Cargo niet de opgegeven 416 kilometer, maar bijna 700 kilometer haalt, is dus behoorlijk opvallend. Toch is het niet helemaal onlogisch. De WLTP-test is namelijk afgestemd op personenauto’s, die vaak veel (langer) harder rijden dan busjes. Bedrijfswagens hebben vaak een heel ander gebruikspatroon: korte ritten in de stad, lage snelheden en veel remmomenten waarbij energie wordt teruggewonnen. Daardoor kunnen ze in de praktijk soms flink verder komen dan de officiële WLTP-opgave doet vermoeden. Hetzelfde zie je bij elektrische auto’s die alleen in stad rijden.

PV5 Cargo
De PV5 Cargo is Kia’s allereerste elektrische bedrijfswagen en maakt deel uit van de zogeheten PBV-familie (Platform Beyond Vehicle). Dankzij het modulaire ontwerp is de bus volgens Kia geschikt voor allerlei soorten gebruik – van pakketvervoer tot rolstoelvervoer. Kopers kunnen kiezen uit drie accupakketten: 71,2 kWh, 51,5 kWh of 43,3 kWh. De laadruimte meet 4,4 m³ en het maximale laadvermogen bedraagt 790 kilo. De PV5 wordt in november gepresenteerd op de Solutrans-vakbeurs in Lyon.
Bekijk ook: Oog in oog met nieuwe KIA EV2, KIA EV4 en de PV5! – KIA EV DAYS 2025 – AutoRAI TV