
B-segment blijft onverminderd populair
Populariteit C-segment daalt

Het B-segment is nog altijd het populairste segment in Nederland. Dat blijkt uit cijfers van Bovag en RAI Vereniging gepubliceerd in de uitgave Mobiliteit in Cijfers – Auto’s 2018-2019.
B-segment sterk
Op 1 januari 2018 telde Nederland afgerond 8.595.000 personenauto’s, waarvan maar liefst 2.124.900 exemplaren in het B-segment (Peugeot 208, Volkswagen Polo). Ook het A-segment (Citroën C1, Volkswagen Up) blijft onverminderd populair.
LEES OOK: Duidelijkheid over autosegmenten
A- en B-segment stijgen, C-segment krimpt
Ten opzichte van 2016 is het aantal A-segmentmodellen in Nederland sterk gestegen: van 1.425.246 in 2016 naar 1.495.425 exemplaren in 2018. Dat is gelijk aan een toename van 70.179 exemplaren. Het B-segment groeide maar licht: van 2.108.542 in 2016 naar 2.124.900 in 2018 (+16.358). Het C-segment is juist gekrompen van 1.801.320 personenauto’s in 2016 naar 1.723.487 op 1 januari 2018. Dat is gelijk aan een daling van 77.833 exemplaren.
D-segment
Het vierde grootste segment in Nederland is het D-segment (Audi A4, Peugeot 508) met 934.662 auto’s. Maar ook het D-segment staat onder druk. In 2016 reden er nog 970.812 auto’s rond in het D-segment. Anno 2018 zijn dat er dus 36.150 minder. De compacte crossover/SUV snoept steeds meer kopers weeg uit het traditionele C- en D-segment.