achtergrondafbeelding

Autozoeker

Suzuki Vitara

In 1988 presenteerde Suzuki de eerste generatie Vitara. Bij dit eerste model ging het om een compact drie- of vijfdeurs jeepje, als aanvulling op de kleinere en meer spartaanse Suzuki SJ410 (in sommige landen al bekend als de Jimny). Ook de Suzuki Vitara was in de eerste plaats gericht op offroad-gebruik. Zoals destijds gebruikelijk bij Suzuki werd het model wereldwijd onder vele merk- en typenamen verkocht. In (Zuid-)Europa is het model bijvoorbeeld ook verkocht als Santana 300/350, in licentie geproduceerd door dat Spaanse merk. In 1998 verscheen de tweede generatie, die meer luxe bood maar zijn offroad-afkomst niet vergeten was. Lees verder

In 1988 presenteerde Suzuki de eerste generatie Vitara. Bij dit eerste model ging het om een compact drie- of vijfdeurs jeepje, als aanvulling op de kleinere en meer spartaanse Suzuki SJ410 (in sommige landen al bekend als de Jimny). Ook de Suzuki Vitara was in de eerste plaats gericht op offroad-gebruik. Zoals destijds gebruikelijk bij Suzuki werd het model wereldwijd onder vele merk- en typenamen verkocht. In (Zuid-)Europa is het model bijvoorbeeld ook verkocht als Santana 300/350, in licentie geproduceerd door dat Spaanse merk. In 1998 verscheen de tweede generatie, die meer luxe bood maar zijn offroad-afkomst niet vergeten was.

Groeispurt voor de Suzuki Vitara
In 1998 verscheen de tweede generatie, die zowel in luxe als afmetingen iets toenam. In sommige markten, waaronder hier in Europa, heette het model daarom voortaan Suzuki Grand Vitara. Er was zelfs een extra verlengde versie voor tot zeven inzittenden, in de meeste markten bekend als de (Grand Vitara) XL-7. In 2005 verscheen de derde generatie Suzuki Vitara, die volgens hetzelfde recept verder ging. Wel verviel de extra lange uitvoering, die alleen in de VS werd opgevolgd door de op zichzelf staande Suzuki XL7. Ook was de Suzuki Vitara wat meer bedoeld als auto voor dagelijks gebruik, al bleven de offroad-eigenschappen behouden.

Suzuki Vitara wordt meer crossover
In 2015 maakten we kennis met de huidige vierde generatie Suzuki Vitara. De auto blijft een compacte SUV, maar het offroad-gebruik wordt nu duidelijk naar de achtergrond gebracht. De auto staat lager op de wielen dan zijn voorganger en vierwielaandrijving is nu slechts nog optioneel. Wel past het model hiermee in de trend van groeiende vraag naar compacte SUV-achtigen waarmee de doelgroep toch zelden het asfalt zal verlaten. Sinds 2022 is er ook een extra zuinige Hybrid-versie. Er zijn ook Smart Hybrid-modellen, maar daarbij gaat het slechts om mild hybrid-technologie. In 2024 onderging de Suzuki Vitara een facelift.

Technisch

Motortype benzine, 3-cilinder lijn
Cilinderinhoud 998 cm³
Max. vermogen 82 kW (112 pk)
Bij 5.500 tpm
Max. koppel 170 Nm
Bij 2.000 tpm
Aandrijving voorwielen (optie 4WD)
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 10,4 m
Vermogensrange 82 tot 95 kW

Algemeen

Transmissie 5MT (optie 6AT)
Carrosserietype 5-drs. SUV
Euro NCAP 5 strerren
Marktintroductie maart 2015
Laatste facelift september 2018
Niet meer leverbaar sinds januari 2021
Garantie 6 jaar
Vanafprijs € 21.599

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 215/60 R16
L x B x H 4.175 x 1.775 x 1.610 mm
Wielbasis 2.500 mm
Massa leeg 1.160 kg
Max. aanh. gew. 1.200 kg
Inh. bag. ruimte. 375 l
Tankinhoud 47 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 5,3 l/100km
CO₂-emissie 121 g/km
Energielabel D

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 11,5 s
Topsnelheid 180 km/u