achtergrondafbeelding

Autozoeker

Subaru Xv

De eerste Subaru XV verscheen in 2011 op de markt. Het was de offroadversie van de Subaru Impreza hatchback, een model dat in die standaardversie niet in Nederland werd geleverd. Waar veel offroad-versies slechts wat extra stoere aankleding hebben en hooguit iets hoger op de wielen staan, gaat de Subaru XV een stapje verder. Dankzij onder andere de toevoeging van vierwielaandrijving kan men met de Subaru XV daadwerkelijk buiten de gebaande paden treden. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

De eerste Subaru XV verscheen in 2011 op de markt. Het was de offroadversie van de Subaru Impreza hatchback, een model dat in die standaardversie niet in Nederland werd geleverd. Waar veel offroad-versies slechts wat extra stoere aankleding hebben en hooguit iets hoger op de wielen staan, gaat de Subaru XV een stapje verder. Dankzij onder andere de toevoeging van vierwielaandrijving kan men met de Subaru XV daadwerkelijk buiten de gebaande paden treden.

Nieuwe Subaru XV
In 2016 werd de vijfde generatie Subaru Impreza geïntroduceerd en ook daarvan verscheen weer een Subaru XV-uitvoering. Die kwam in 2017 op de markt en wordt wederom als zelfstandig model gepositioneerd. Het recept bleef hetzelfde: stoere aankleding, hoger op de wielen en vierwielaandrijving.

Subaru XV als plug-in hybride?
Voor modeljaar 2019 introduceerde Subaru in de VS een plug-in hybrideversie van de Subaru Impreza en daarmee ook de Subaru XV. De benzinemotor wordt daarbij gekoppeld aan twee elektromotoren, wat gezamenlijk zorgt voor een vermogen van 150 pk. Hoe interessant het ook was geweest: uiteindelijk is deze plug-in hybrideversie nooit in Europa leverbaar geweest.

Subaru XV wordt Subaru Crosstrek
Eind 2023 was het opnieuw tijd voor een wisseling van de wacht: de Subaru XV werd opgevolgd door de Subaru Crosstrek. De verandering is minder groot dan je op basis van de naam zou zeggen. De offroad-versie van de Subaru Impreza werd vanaf het begin al Subaru Crosstrek genoemd in Noord-Amerika. Vanaf de nieuwe modelgeneratie wordt deze typenaam wereldwijd gebruikt. Voor de rest is de nieuwe Subaru Crosstrek vooral een evolutie van het voorgaande model. Sterker nog, het gaat eigenlijk om een grondig vernieuwde versie van het uitgaande model. De wijzigingen zijn te vergaand om het een facelift te noemen, maar juist aan de onderhuidse techniek is niet zo veel veranderd. Vooralsnog is de enige motorvariant voor Nederland een 2,0-liter viercilinder benzinemotor met e-Boxer hybridetechnologie.

Technisch

Motortype benzine, 4-cilinder boxer
Cilinderinhoud 1.600 cm³
Max. vermogen 84 kW (114 pk)
Bij 6.200 tpm
Max. koppel 150 Nm
Bij 3.600 tpm
Aandrijving 4WD
Remmen v/a gev. schijven
Draaicirkel 10,6 m
Vermogensrange 84 tot 115 kW

Algemeen

Transmissie CVT
Carrosserietype 5-drs. SUV
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie december 2017
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 5 jaar
Vanafprijs € 31.995
Bijzonderheden De XV is een compacte crossover met indrukwekkende 4x4-kwaliteiten.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 225/60 R17
L x B x H 4.465 x 1.800 x 1.595 mm
Wielbasis 2.665 mm
Massa leeg 1.408 kg
Max. aanh. gew. 1.400 kg
Inh. bag. ruimte. 1.290 l
Tankinhoud 63 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 6,9 l/100km
CO₂-emissie 157 g/km
Energielabel F

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 13,9 s
Topsnelheid 175 km/u