In 2025 begon de Volkswagen Group het aanbod volledig elektrische modellen eindelijk aan de onderkant uit te breiden. Een potentiële verkoophit zoals de Volkswagen ID.2 laat maar op zich wachten, maar het traditionele veel-voor-weinigmerk Skoda heeft zijn betaalbare EV al klaar. Of in ieder geval: zijn relatief betaalbare EV. De auto luistert naar de naam Skoda Elroq en je zou hem kunnen zien als een (nipt voordeliger) Skoda-alternatief voor de populaire Volkswagen ID.3. Wel is het een iets ander soort auto. Waar de Volkswagen ID.3 een (relatief hoge) hatchback is, is de Skoda Elroq veel meer een compacte SUV. Binnen het gehele Skoda-assortiment kan je de Skoda Elroq zien als een iets groter alternatief voor de Skoda Karoq, of een compacter alternatief voor de Skoda’s Kodiaq en Enyaq. Lees verder
In 2025 begon de Volkswagen Group het aanbod volledig elektrische modellen eindelijk aan de onderkant uit te breiden. Een potentiële verkoophit zoals de Volkswagen ID.2 laat maar op zich wachten, maar het traditionele veel-voor-weinigmerk Skoda heeft zijn betaalbare EV al klaar. Of in ieder geval: zijn relatief betaalbare EV. De auto luistert naar de naam Skoda Elroq en je zou hem kunnen zien als een (nipt voordeliger) Skoda-alternatief voor de populaire Volkswagen ID.3. Wel is het een iets ander soort auto. Waar de Volkswagen ID.3 een (relatief hoge) hatchback is, is de Skoda Elroq veel meer een compacte SUV. Binnen het gehele Skoda-assortiment kan je de Skoda Elroq zien als een iets groter alternatief voor de Skoda Karoq, of een compacter alternatief voor de Skoda’s Kodiaq en Enyaq.
Skoda Elroq en Skoda Enyaq een tweeling?
In technisch opzicht is de Skoda Elroq voor een groot deel gelijk aan de grotere Skoda Enyaq, waarmee het merk in Nederland al goede zaken heeft gedaan. Sterker nog, de voorspatborden, portieren en de meeste interieurdelen komen zelfs volledig overeen. Aan de achterzijde vertonen beide modellen ook grote gelijkenissen. Wel heeft de Skoda Elroq een duidelijk eigen voorzijde, waarin al het nieuwe merkgezicht met het ‘tech deck’ is te zien. Dat is de zwarte balk tussen de koplampen, waarin de radars en sensoren voor de rijsystemen zijn verwerkt. Op termijn zal deze nieuwe voorzijde waarschijnlijk ook bij de Skoda Enyaq en andere modellen zijn te zien. Ook het motorenaanbod van de Skoda Elroq en Skoda Enyaq komt grotendeels overeen, al zijn er ook daar verschillen. De Skoda Elroq is dus een soort ingekorte versie van de Skoda Enyaq, maar ook weer niet helemaal.
Skoda Elroq op MEB-platform
De Skoda Elroq staat op het inmiddels welbekende MEB-platform van de Volkswagen Group, dat de basis vormt voor vrijwel alle elektrische modellen binnen de Group – en zelfs voor enkele Ford-modellen. Dit platform is te combineren met verschillende elektrische aandrijflijnen die we ook kennen van andere modellen. In het geval van de Skoda Elroq betekent dat – in ieder geval op moment van introductie – een vermogen van 125 kW (170 pk) tot 210 kW (286 pk), een 50 tot 85 kWh batterijpakket en een actieradius van 374 tot 579 km (WLTP).
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 52 kWh |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/trommels |
Draaicirkel | 11,5 m |
Actieradius | 374 km |
Laadtijd bij 220V | 5:30 uur |
Vermogensrange | 125 tot 210 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 125 kW (170 pk) |
Systeemkoppel | 310 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 9,1 s |
Topsnelheid | 160 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | januari 2025 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 34.990 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 235/55 R19 |
L x B x H | 4.488 x 1.884 x 1.654 mm |
Wielbasis | 2.765 mm |
Massa leeg | 1.849 kg |
Max. aanh. gew. | 1.000 kg |
Inh. bag. ruimte. | 470 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Leapmotor
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng