achtergrondafbeelding

Autozoeker

Renault Megane coupe

De eerste Renault Mégane werd geïntroduceerd in 1995, als opvolger van de Renault 19. Sindsdien zijn er alweer vijf modelgeneratie verschenen. De Renault Mégane heeft verschillende carrosserievormen gekend, waarmee bij de eerdere modelgeneraties zowel gezinnen als sportieve rijders werden aangesproken, mede afhankelijk van de uitvoering. Zowel bij de eerste als de derde modelgeneratie was de driedeurs hatchbackversie zelfs een bijna coupéachtig model. Toch is de Renault Mégane in algemene zin vooral een gezinsauto, wat ook blijft uit het feit dat de vijfdeurs hatchback en de vijfdeurs stationwagen veruit de populairste carrosserievormen waren (en zijn). Lees verder

Renault Megane coupe uitvoeringen

De eerste Renault Mégane werd geïntroduceerd in 1995, als opvolger van de Renault 19. Sindsdien zijn er alweer vijf modelgeneratie verschenen. De Renault Mégane heeft verschillende carrosserievormen gekend, waarmee bij de eerdere modelgeneraties zowel gezinnen als sportieve rijders werden aangesproken, mede afhankelijk van de uitvoering. Zowel bij de eerste als de derde modelgeneratie was de driedeurs hatchbackversie zelfs een bijna coupéachtig model. Toch is de Renault Mégane in algemene zin vooral een gezinsauto, wat ook blijft uit het feit dat de vijfdeurs hatchback en de vijfdeurs stationwagen veruit de populairste carrosserievormen waren (en zijn).

Renault Mégane R.S.
Hoewel gezinnen en zakelijke rijders de belangrijkste doelgroepen zijn voor de Renault Mégane, werd de sportieve rijder bij bijna alle modelgeneraties ook niet vergeten. Bij het eerste model ging het nog om ‘gewoon’ een krachtige motor, al werd met de Renault Mégane Maxi deelgenomen aan de rallysport. Vanaf de tweede generatie is er een echte Renault Sport-uitvoering voor de openbare weg: de Renault Mégane R.S., een volbloed hot hatchback. Ook de derde en vierde generatie Renault Mégane hadden een echt sportieve R.S.-uitvoering. Het laatste model schopte het maar liefst tot 221 kW (300 pk).

Nieuw hoofdstuk: Renault Mégane E-Tech Electric
In 2022 verscheen de vijfde modelgeneratie van de Renault Mégane en daarbij veranderde veel. Qua carrosserievarianten bleef alleen de vijfdeurs hatchback over. Toch veranderde ook die, want in plaats van een traditionele hatchback is het een wat hoger model geworden. De tweede grote verandering is dat de Renault Mégane voortaan altijd volledig elektrisch is aangedreven. Daarom wordt het model door Renault ook wel aangeduid als de Renault Mégane E-Tech Electric: andere aandrijflijnen zijn er immers niet meer. Vanwege deze radicale verandering bleef de vierde generatie Renault Mégane nog tot en met 2024 leverbaar naast dit nieuwe model. In sommige landen, waaronder Nederland, werd de hatchbackversie wel al direct door de nieuwe elektrische versie vervangen.

Technisch

Motortype benzine, 4-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.998 cm³
Max. vermogen 202 kW (275 pk)
Bij 5.500 tpm
Max. koppel 360 Nm
Bij 3.000 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 11,3 m
Vermogensrange 75 tot 163 kW

Algemeen

Transmissie 6MT
Carrosserietype 3-drs. hatchback
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie januari 2009
Laatste facelift september 2013
Garantie 2 jaar
Bijzonderheden De Trophy RS-versie van de Mu00e9gane Coupu00e9 was een van de snelste voorwielaandrijvers ooit voor op de openbare weg.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 225/40 R18 / 235/35 R19
L x B x H 4.299 x 1.848 x 1.435 mm
Wielbasis 2.636 mm
Massa leeg 1.354 kg
Max. aanh. gew. n.v.t. kg
Inh. bag. ruimte. 344 l
Tankinhoud 60 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 7,5 l/100km
CO₂-emissie 174 g/km
Energielabel E

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 6,0 s
Topsnelheid 254 km/u