achtergrondafbeelding

Autozoeker

Porsche Panamera Sport Turismo

In 2010 breidde Porsche het modellenaanbod uit met de Panamera: een vierdeurs ‘sedanversie’ als meer alledaags alternatief voor de sportwagens van het merk. ‘Sedan’ tussen aanhalingstekens, want eigenlijk is de Porsche Panamera een liftback. Waar momenteel SUV’s helemaal in zijn bij de luxemerken, was het destijds de trend om met een dergelijk ‘praktisch vierdeurs sportmodel’ te komen. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

In 2010 breidde Porsche het modellenaanbod uit met de Panamera: een vierdeurs ‘sedanversie’ als meer alledaags alternatief voor de sportwagens van het merk. ‘Sedan’ tussen aanhalingstekens, want eigenlijk is de Porsche Panamera een liftback. Waar momenteel SUV’s helemaal in zijn bij de luxemerken, was het destijds de trend om met een dergelijk ‘praktisch vierdeurs sportmodel’ te komen.

Porsche Panamera als shooting brake
De auto bleek een succes voor Porsche. In 2013 volgde een facelift en ook was Porsche er vroeg bij met een plug-in hybride-uitvoering. In 2017 was het tijd voor de volledig nieuwe tweede generatie Porsche Panamera. Voor het eerst was er een tweede carrosserievariant: de Sport Turismo. Dat was een soort shooting brake-uitvoering van de Porsche Panamera, met een hogere daklijn aan de achterkant en daarmee wat meer bagageruimte aan boord.

Derde generatie Porsche Panamera
Eind 2023 werd de derde generatie Porsche Panamera geïntroduceerd. Hoewel Porsche de auto als een nieuwe modelgeneratie aanduidt (de interne modelcode wijzigt ook van 971 naar 972), gaat het eigenlijk om een zeer grondige facelift. De cosmetische wijzingen zijn beperkt, maar op technisch vlak is wel het nodige veranderd, met onder andere nog meer geëlektrificeerde aandrijflijnen. Met de nieuwe modelgeneratie is de Porsche Panamera er alleen nog in ‘gewone’ variant, de Sport Turismo ‘shooting brake’ is geheel komen te vervallen.

Verre voorloper van de Porsche Panamera
De Panamera wordt voorafgegaan door een relatief onbekende conceptcar: de 989. Deze conceptcar werd in de periode van 1988 tot en met 1991 ontwikkeld en was een prototype voor een vierpersoons sportwagen. Hoewel de motor voorin lag, was de auto in uiterlijk opzicht een verlengde vierdeursversie van de 911. De auto moest een meer praktisch maar net zo sportief en opwindend alternatief vormen voor instapmodel 928. Door een samenloop van omstandigheden werd in 1992 definitief een streep door het project gezet.

Technisch

Motortype benzine, V6
Cilinderinhoud 2.894 cm³
Max. vermogen 243 kW (330 pk)
Bij 5.400 tpm
Max. koppel 450 Nm
Bij 1.800 tpm
Aandrijving 4WD
Remmen v/a gev. schijven
Draaicirkel 11,9 m
Vermogensrange 243 tot 515 kW

Algemeen

Transmissie 8AT
Carrosserietype 5-drs. stationwagen
Euro NCAP niet getest
Marktintroductie augustus 2017
Laatste facelift augustus 2020
Garantie 2 jaar
Vanafprijs € 146.200
Bijzonderheden De Sport Turismo is in feite de stationwagenversie van de Panamera.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 265/45 R19
L x B x H 5.049 x 1.937 x 1.428 mm
Wielbasis 2.950 mm
Massa leeg 1.905 kg
Max. aanh. gew. 2.200 kg
Inh. bag. ruimte. 425 l
Tankinhoud 75 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 10,7 l/100km
CO₂-emissie 242 g/km

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 5,3 s
Topsnelheid 263 km/u