Eind 2007 presenteerde Nissan zijn eerste echte supercar: de Nissan GT-R. Zoals de naam al aangeeft is de auto de opvolger van de legendarische Nissan Skyline GT-R-modellen, maar wel alleen in spirituele zin. Waar de Nissan Skyline GT-R-modellen relatief betaalbare sportwagens waren, is de Nissan GT-R een echte supercar en bovendien een van de duurste Japanse productieauto’s. De Nissan GT-R staat volledig los van de reguliere Nissan Skyline modellijn (waarvan sommige modellen in Europa werden verkocht als Infiniti), als echt topmodel van het merk. De Europese levering begon in 2009. Lees verder





Eind 2007 presenteerde Nissan zijn eerste echte supercar: de Nissan GT-R. Zoals de naam al aangeeft is de auto de opvolger van de legendarische Nissan Skyline GT-R-modellen, maar wel alleen in spirituele zin. Waar de Nissan Skyline GT-R-modellen relatief betaalbare sportwagens waren, is de Nissan GT-R een echte supercar en bovendien een van de duurste Japanse productieauto’s. De Nissan GT-R staat volledig los van de reguliere Nissan Skyline modellijn (waarvan sommige modellen in Europa werden verkocht als Infiniti), als echt topmodel van het merk. De Europese levering begon in 2009.
Nissan GT-R zit vol verwijzingen
De ontwikkeling van de Nissan GT-R begon al toen de laatste Nissan Skyline GT-R nog in productie was. De eerste conceptversie verscheen in 2001. Hoewel de Nissan GT-R een volledig nieuwe en op zichzelf staande ontwikkeling is, verwijst het model op verschillende manieren nog naar de Nissan Skyline GT-R’s van weleer. Zo heeft de auto de kenmerkende vier ronde achterlichten en telt de interne chassiscode door vanaf de laatste Nissan Skyline GT-R: R35.
Nissan GT-R is succesverhaal
Al snel groeide de Nissan GT-R uit tot een minstens zo succesvol en legendarisch verhaal als de Nissan Skyline GT-R-modellen die eraan vooraf gingen. Zeker voor een moderne supercar had de Nissan GT-R dan ook een bijzonder lange carrière. Met slechts een facelift in 2011 en 2017 bleef hij maar liefst tot en met modeljaar 2024 in productie, waarbij de laatste exemplaren zelfs nog in 2025 van de band liepen. Toen kon de Nissan GT-R echt niet meer aan steeds strengere emissie- en veiligheidsnormen voldoen. In Nederland verdween de Nissan GT-R al in 2022 uit het aanbod.
Nissan Skyline viert jubileumfeest
Naast het ‘gewone’ basismodel zijn er talrijke speciale uitvoeringen geweest. Een 3,8-liter V6 vormt altijd de basis, maar in de loop der jaren varieerde het vermogen van 353 tot 441 kW (480 tot 600 pk). De meest speciale uitvoering is de door Nissan en Italdesign ontwikkelde Nissan GT-R50. Met dit exclusieve model wordt gevierd dat Italdesign in 2018 50 jaar bestond en het in 2019 vijftig jaar geleden is dat de allereerste Skyline GT-R werd geïntroduceerd. Uiteindelijk moest de productie van de 50 exemplaren wel iets worden uitgesteld, waardoor deze in 2020 zijn geproduceerd.
Technisch
Motortype | benzine, V6 |
Cilinderinhoud | 3.799 cm³ |
Max. vermogen | 419 kW (570 pk) |
Bij | 6.800 tpm |
Max. koppel | 637 Nm |
Bij | 3.600 tpm |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 11,4 m |
Vermogensrange | 419 tot 441 kW |
Algemeen
Transmissie | 6AT |
Carrosserietype | 2-drs. coupé |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | maart 2009 |
Laatste facelift | september 2016 |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 182.000 |
Bijzonderheden | De GT-R is in de loop der jaren meermaals verbeterd. De eerste versie uit 2009 had 357 kW (485 pk). |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 255/40 R20 / 285/35 R20 |
L x B x H | 4.710 x 1.895 x 1.370 mm |
Wielbasis | 2.780 mm |
Massa leeg | 1.752 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 315 l |
Tankinhoud | 74 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 11,8 l/100km |
CO₂-emissie | 275 g/km |
Energielabel | G |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 2,7 s |
Topsnelheid | 315 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Dongfeng
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Firefly
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Leapmotor
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng