achtergrondafbeelding

Autozoeker

Nissan Gt r

Eind 2007 presenteerde Nissan zijn eerste echte supercar: de Nissan GT-R. Zoals de naam al aangeeft is de auto de opvolger van de legendarische Nissan Skyline GT-R-modellen, maar wel alleen in spirituele zin. Waar de Nissan Skyline GT-R-modellen relatief betaalbare sportwagens waren, is de Nissan GT-R een echte supercar en bovendien een van de duurste Japanse productieauto’s. De Nissan GT-R staat volledig los van de reguliere Nissan Skyline modellijn (waarvan sommige modellen in Europa werden verkocht als Infiniti), als echt topmodel van het merk. De Europese levering begon in 2009. Lees verder

Nissan Gt r uitvoeringen

Eind 2007 presenteerde Nissan zijn eerste echte supercar: de Nissan GT-R. Zoals de naam al aangeeft is de auto de opvolger van de legendarische Nissan Skyline GT-R-modellen, maar wel alleen in spirituele zin. Waar de Nissan Skyline GT-R-modellen relatief betaalbare sportwagens waren, is de Nissan GT-R een echte supercar en bovendien een van de duurste Japanse productieauto’s. De Nissan GT-R staat volledig los van de reguliere Nissan Skyline modellijn (waarvan sommige modellen in Europa werden verkocht als Infiniti), als echt topmodel van het merk. De Europese levering begon in 2009.

Nissan GT-R zit vol verwijzingen
De ontwikkeling van de Nissan GT-R begon al toen de laatste Nissan Skyline GT-R nog in productie was. De eerste conceptversie verscheen in 2001. Hoewel de Nissan GT-R een volledig nieuwe en op zichzelf staande ontwikkeling is, verwijst het model op verschillende manieren nog naar de Nissan Skyline GT-R’s van weleer. Zo heeft de auto de kenmerkende vier ronde achterlichten en telt de interne chassiscode door vanaf de laatste Nissan Skyline GT-R: R35.

Nissan GT-R is succesverhaal
Al snel groeide de Nissan GT-R uit tot een minstens zo succesvol en legendarisch verhaal als de Nissan Skyline GT-R-modellen die eraan vooraf gingen. Zeker voor een moderne supercar had de Nissan GT-R dan ook een bijzonder lange carrière. Met slechts een facelift in 2011 en 2017 bleef hij maar liefst tot en met modeljaar 2024 in productie, waarbij de laatste exemplaren zelfs nog in 2025 van de band liepen. Toen kon de Nissan GT-R echt niet meer aan steeds strengere emissie- en veiligheidsnormen voldoen. In Nederland verdween de Nissan GT-R al in 2022 uit het aanbod.

Nissan Skyline viert jubileumfeest
Naast het ‘gewone’ basismodel zijn er talrijke speciale uitvoeringen geweest. Een 3,8-liter V6 vormt altijd de basis, maar in de loop der jaren varieerde het vermogen van 353 tot 441 kW (480 tot 600 pk). De meest speciale uitvoering is de door Nissan en Italdesign ontwikkelde Nissan GT-R50. Met dit exclusieve model wordt gevierd dat Italdesign in 2018 50 jaar bestond en het in 2019 vijftig jaar geleden is dat de allereerste Skyline GT-R werd geïntroduceerd. Uiteindelijk moest de productie van de 50 exemplaren wel iets worden uitgesteld, waardoor deze in 2020 zijn geproduceerd.

Technisch

Motortype benzine, V6
Cilinderinhoud 3.799 cm³
Max. vermogen 419 kW (570 pk)
Bij 6.800 tpm
Max. koppel 637 Nm
Bij 3.600 tpm
Aandrijving 4WD
Remmen v/a gev. schijven
Draaicirkel 11,4 m
Vermogensrange 419 tot 441 kW

Algemeen

Transmissie 6AT
Carrosserietype 2-drs. coupé
Euro NCAP niet getest
Marktintroductie maart 2009
Laatste facelift september 2016
Garantie 3 jaar
Vanafprijs € 182.000
Bijzonderheden De GT-R is in de loop der jaren meermaals verbeterd. De eerste versie uit 2009 had 357 kW (485 pk).

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 255/40 R20 / 285/35 R20
L x B x H 4.710 x 1.895 x 1.370 mm
Wielbasis 2.780 mm
Massa leeg 1.752 kg
Max. aanh. gew. n.v.t. kg
Inh. bag. ruimte. 315 l
Tankinhoud 74 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 11,8 l/100km
CO₂-emissie 275 g/km
Energielabel G

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 2,7 s
Topsnelheid 315 km/u