Van oorsprong werd de naam Countryman gedragen door de Austin Mini Countryman uit 1960. Samen met de Morris Mini Traveller was dat de stationwagenversie van de klassieke Mini, met kenmerkende details zoals de deels houten carrosserie en de klapdeurtjes achter. Dat model kwam in 2007 opnieuw tot leven als de eerste generatie van de moderne MINI Clubman. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
Van oorsprong werd de naam Countryman gedragen door de Austin Mini Countryman uit 1960. Samen met de Morris Mini Traveller was dat de stationwagenversie van de klassieke Mini, met kenmerkende details zoals de deels houten carrosserie en de klapdeurtjes achter. Dat model kwam in 2007 opnieuw tot leven als de eerste generatie van de moderne MINI Clubman.
MINI Countryman is iets heel anders
De moderne MINI Countryman uit 2010 is een auto van hele andere orde. Zodanig anders, dat de auto bij introductie voor enige discussie zorgde. Want een merk dat nota bene MINI heet, kan dat wel met een SUV-model komen? Klein is de MINI Countryman namelijk allerminst, dus deze discussie kan nog wel even doorgaan. Feit blijft echter dat de MINI Countryman voor de verkopen van het merk een goede zet bleek te zijn.
MINI Countryman als plug-in hybrid
Reden genoeg om de MINI Countryman in 2017 te laten evolueren tot een tweede generatie. Het basisconcept bleef hetzelfde, maar de auto was wel weer helemaal bij de tijd. De John Cooper Works-uitvoering was ook weer van de partij en aan de andere kant van het spectrum staat een nieuwe uitvoering: de plug-in hybride S E ALL4.
Derde generatie MINI Countryman
In 2023 stond de derde generatie MINI Countryman klaar om het stokje over te nemen. Het concept van de auto evolueert voort. De eerdere generaties MINI Countryman zijn er nog steeds in te herkennen, terwijl er toch een geheel nieuw en modern design staat. Met de nieuwe modelgeneratie groeit de MINI Countryman opnieuw: in de lengte zelfs met ruim tien centimeter. Het grootste nieuws is misschien wel onder de motorkap te vinden. Naast de brandstofmotoren (voortaan altijd met mild hybrid-technologie) – inclusief opnieuw een John Cooper Works – is er ook een volledig elektrisch aangedreven variant. Net als bij de vorige generatie deelt de nieuwe MINI Countryman zijn technische platform met onder meer de BMW X1.
Technisch
Motortype | benzine, 3-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.499 cm³ |
Max. vermogen | 125 kW (170 pk) |
Max. koppel | 280 Nm |
Bij | 1.500 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 11,6 m |
Vermogensrange | 125 tot 221 kW |
Algemeen
Transmissie | 7AT |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | oktober 2023 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 45.990 |
Bijzonderheden | Deze motorvariant is voorzien van mild hybrid-technologie. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 205/65 R17 |
L x B x H | 4.444 x 1.843 x 1.661 mm |
Wielbasis | 2.692 mm |
Massa leeg | 1.545 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 450 l |
Tankinhoud | 45 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 6,1 l/100km |
CO₂-emissie | 139 g/km |
Energielabel | B |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 8,3 s |
Topsnelheid | 212 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng