achtergrondafbeelding

Autozoeker

Mercedes benz Gle

Sinds de eerste generatie is de GLE-Klasse geregeld van typenaam veranderd. Het model kwam in 1997 voor het eerst op de markt als M-Klasse, maar vanwege het sportieve M-label van BMW moesten de modellen als ML in de markt worden gezet. Deze in feite dubbele aanduiding bleef in stand tot 2015, toen de derde generatie werd geproduceerd. Als gevolg van de in het algemeen gewijzigde typenaamstrategie van Mercedes gaat de auto voortaan als GLE verder door het leven en is daarmee nog nadrukkelijker het SUV-alternatief voor de E-Klasse. Lees verder

Sinds de eerste generatie is de GLE-Klasse geregeld van typenaam veranderd. Het model kwam in 1997 voor het eerst op de markt als M-Klasse, maar vanwege het sportieve M-label van BMW moesten de modellen als ML in de markt worden gezet. Deze in feite dubbele aanduiding bleef in stand tot 2015, toen de derde generatie werd geproduceerd. Als gevolg van de in het algemeen gewijzigde typenaamstrategie van Mercedes gaat de auto voortaan als GLE verder door het leven en is daarmee nog nadrukkelijker het SUV-alternatief voor de E-Klasse.

Pionier
De eerste M-Klasse behoorde tot de pioniers van de moderne SUV: een terreinwagen die vooral ook veel luxe te bieden heeft. De auto was een succes voor het merk en men is over alle generaties dan ook aan het oorspronkelijke concept vast blijven houden. Met verschillende AMG-versies liet men ook zien dat SUV’s sportief kunnen zijn. Sinds 2015 wordt de GLE ook aangeboden als Coupé.

Echte off-roader
Vanaf begin 2019 is de huidige generatie op de markt. Dat model zit uiteraard vol nieuwe technologieën en heeft daarbij zijn oorsprong niet uit het oog verloren. Handig voor wie toch nog daadwerkelijk met de auto het terrein in gaat: dankzij e-Active Body Control kan de auto ook in mul zand goed uit te voeten en voor het eerst is de rijhoogte per wiel aan te passen. Dat kan onder bepaalde omstandigheden zeker ook handig zijn. In 2020 verscheen ook van de nieuwe GLE een Coupé-versie.

Technisch

Motortype benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.991 cm³
Bij 1.600 tpm
Accu lithium-ion
Capaciteit 31,2 kWh
Aandrijving 4WD
Remmen v/a gev. schijven
Draaicirkel 12,0 m
Vermogensrange 235 tot 450 kW

Prestaties

Systeemvermogen 245 kW (333 pk)
Systeemkoppel 700 Nm
Elek. actieradius 96 km
Acc. 0-100 km/u 6,9 s
Topsnelheid 210 km/u

Algemeen

Transmissie 9AT
Carrosserietype 5-drs. SUV
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie januari 2019
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 2 jaar
Vanafprijs € 90.376
Bijzonderheden Optioneel bedraagt het trekgewicht liefst 3.500 kg.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 235/60 R18
L x B x H 4.924 x 2.010 x 1.795 mm
Wielbasis 2.995 mm
Massa leeg 2.505 kg
Max. aanh. gew. 2.700 kg
Inh. bag. ruimte. 490 l
Tankinhoud 65 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 0,9 l/100km
CO₂-emissie 21 g/km
Energielabel A